Forskningsbasert undervisning eller forskning og undervisning? - En kvalitativ undersøkelse om hvordan insentiver og motivasjon påvirker forskningsbasert undervisning
Abstract
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i hvordan insentiver og motivasjon påvirker
prinsippet om forskningsbasert undervisning ved institutt for økonomi og administrasjon på
Høgskolen i Oslo og Akershus. Finansieringssystemet i universitets- og høyskolesektoren ble
endret som en del av Kvalitetsreformen som ble innført i 2003. For å undersøke vårt
forskningstema har vi sett nærmere på hvordan dette systemet praktiseres på instituttnivå og
oppleves av de ansatte. Gjennom tre hypoteser søkte vi å finne svar på henholdsvis troen på
forskningsbasert undervisning, det formelle systemets støtte av forskningsbasert undervisning
og den enkeltes motivasjon.
Undersøkelsen er gjennomført med bakgrunn i kvalitative data. Vi gjennomførte fem
semistrukturerte dybdeintervjuer med ansatte ved institutt for økonomi og administrasjon ved
Høgskolen i Oslo og Akershus. Våre empiriske funn blir sett i lys av prinsipal-agent teori,
insentivteori og selvbestemmelsesteori og målet er å gi et nyansert bilde på hvordan insentiver
og motivasjon påvirker menneskers handlinger og om dagens system er i tråd med prinsippet
om forskningsbasert undervisning.
Av resultatene ser vi at våre respondenter har stor tro på forskningsbasert undervisning og at
samspillet mellom forskning og undervisning oppleves positivt. Dagens formelle system, med
medfølgende insentiver, viser seg å ikke støtte samspillet som kreves i forskningsbasert
undervisning, men heller forskningsaktiviteter over undervisningsaktiviteter. Likevel kommer
det frem at våre respondenter i liten grad lar seg styre av de formelle retningslinjene da deres
autonome motivasjon og tro på samspillet fører til at forskningsbasert undervisning blir støttet
og fremmet. This master thesis is based on how incentives and motivation affects the principle of researchbased
teaching at the School of Business at Oslo and Akershus University Collage of Applied
Sciences. The financial system of higher education in Norway was changed as part of
"Kvalitetsreformen" that came into effect in 2003. To examine our research topic we have
looked closer at how this system is practiced at institute level and how it is perceived by the
employees. Through three hypotheses we hoped to find answers to the following; the belief in
research-based teaching, if the formal system supports research-based teaching and the
individuals motivation.
The survey is carried out on the basis of qualitative data. We conducted five semi structured
in-depth interviews with employees at the School of Business at Oslo and Akershus
University Collage of Applied Sciences. Our empirical findings is seen in the light of
principal-agent theory, incentive theory and self determination theory and the goal is to give a
well-nuanced picture of how incentives and motivation affect peoples actions and if todays
system is in line with the principle of research-based teaching.
The results show that our respondents highly believe in research-based teaching and that there
is a positive link between research and teaching. We see that the formal system, with its
incentives, does not support the interaction that is needed for research-based teaching, but
rather it supports research activities prior to teaching activities. Still, our results show that our
respondents are minimally affected by the formal system, and that their autonomous
motivation and belief in the interaction leads to support for research-based teaching.
Description
Master i økonomi og administrasjon