Digital forretningsutvikling - Hvordan påvirker omni-kanal strategien forretningsmodellen til detaljhandelsbedrifter?
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2818Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
For å ha en sterk posisjon i markedet, er bedrifter nødt til å tilby differensiert verdi til kundene gjennom innovasjon og økt forbrukeropplevelse. Hvordan en skal oppnå denne verdien gjennom digital forretningsutvikling er et viktig punkt som blir adressert i denne avhandlingen.
Det vi vet, er at teknologiske trender blir mer og mer integrert ved alle aspekter av handel. Det vi ikke vet, er hvilken påvirkning disse endringene som følger av teknologisk utvikling, har på bedriftens organisering og struktur på lang sikt - forretningsmodellen. På bakgrunn av temaet har jeg formulert følgende problemstilling: «Hvordan påvirker omni-kanal strategien forretningsmodellen til detaljhandelsbedrifter?»
I denne oppgaven har jeg gjennomført en induktiv kvalitativ casestudie. Mitt bidrag er et rammeverk som beskriver påvirkningen av omni-kanal strategi på forretningsmodellen til detaljhandelsbedrifter. Rammeverket kan brukes av ledere i detaljhandelsbedrifter for implementering av omni-kanal strategien. To have a strong position in the market, companies need to offer differentiated value to customers through innovation and increased consumer experience. How to achieve this value through digital business development is an important point that is addressed in this thesis.
What we do know is that technological trends are becoming more and more integrated in all aspects of trade. What we do not know is what impact these changes arising from technological development, have on a longterm corporate organization and structure - the business model. On the basis of the theme I have formulated the following research question : "How does the omni-channel strategy affect the business model of retail businesses?"
In this thesis, I conducted an inductive qualitative case study. My contribution is a framework that describes the influence of omni-channel strategy on the business model of companies in retail. The framework can be used by managers of retail enterprises for implementation of omni-channel strategy.
Beskrivelse
Master i økonomi og administrasjon