… fordi eg var tater - Ei narrativ analyse av taterar sine oppvekstforteljingar
Abstract
Frå byrjinga av 1900-talet og fram til 1986 vart barnevernstiltak retta mot taterborn som eit
reiskap for å utviske taterkulturen, hovudsakleg i form av omsorgsovertaking og å skilje
borna frå familie og romanimiljø. I denne studien har eg ynskja å belyse og utforske
forteljingar frå nokre av dei som var ramma av denne politikken. Masteroppgåva tek
utgangspunkt i følgjande forskingsspørsmål: Kva slags forteljingar har menneske med
romanibakgrunn om å vekse opp under Norsk Misjon Blant Hjemløse/barnevernet i ei
tidsepoke der assimilering var eit politisk mål ovanfor gruppa? Empirien baserer seg på åtte
kvalitative intervju, der sju av informantane har vekse opp under omsorg av
Misjonen/barnevernet, og ein har opplevd å bli fråteken søsken og eigne born. Dei aktuelle
hendingane i studien utartar seg frå 1920-talet til 1980-talet. Eg nyttar narrativ analyse for å
tilnærme meg empirien.
Informantane i studien omtalar omsorgsovertakingane som kidnapping; dei vart henta utan
forvarsel og utan moglegheit til å medverke. Forteljingane frå institusjonar handlar om streng
disiplin, mykje fysisk avstraffing og mangelfull omsorg. Forteljingane om fosterheimar gjev
eit tosidig bilete, nokre fortel om godt forhold til fosterforeldre, medan andre skildrar
”umenneskeleg behandling” også der. I møte med lokalbefolkinga dei stadane informantane
vaks opp er óg historiene varierte, men møte med medelevar og lærarar teiknar eit bilete av
ein kvardag med omfattande mobbing, utestenging og stigmatisering. Oppveksten under
offentleg omsorg betydde for dei fleste informantane å miste kontakt med biologisk familie.
Oppvekstforteljingane vert sett som avgjerande for store vanskar, og for eit ”øydelagd liv”
som nokre seier. I narrativa vert tateridentiteten ei viktig tolkingsramme for å setje dei
vanskelege erfaringane i ein samanheng, med bakgrunn i at dei var ei forfølgd folkegruppe.
Ut i frå oppvekstnarrativa føreslår eg å sjå ”tater” som eit stigma og ein subjektposisjon.
Saman vert dette analysereiskap som utforskar forteljingane og kva det kunne bety å vere
kategorisert som tater. Det ser mellom anna ut til å medføre å bli tilskrive nokre negative
eigenskapar (og subjektposisjonar), samstundes som det gjev store avgrensingar for
oppveksten med utgangspunkt i den behandlinga dei får. Eg har vist korleis informantane
forhandlar om eigen identitet i det dei ikkje godtek å bli sett som mindreverdige, men i staden
posisjonerer seg som offer for ein undertrykkjande organisasjon. From the beginning of the 1900s until 1986, Child Protective Services (CPS) took action
against romani children as a tool to try to eventually erode the romani culture, mainly in the
form of obtaining custody of the children as a means to separate them from their families and
the romani culture. In this study, I would like to shed light on and explore explanations from
some of those affected by this policy. My Masters thesis is based on the following research
question: What types of stories do people with romani background have growing up under the
Norwegian Mission Among the Homeless/Child Protective Services in an era when
assimilation was a political goal for the group? The empirical data is based on eight
qualitative interviews, where seven of the subjects grew up under the care of the
Mission/CPS, and one experienced being seperated from his siblings and own children. The
actual events in the study took place from the 1920s to the 1980s. I use narrative analysis to
approach the empiric.
Informants in the study reviewed custody as kidnapping; they were taken without warning
and without option to consent. Stories from institutions told of strict discipline, corporal
punishment, and inadequate care. Stories from foster homes gave differing pictures - some
telling of good relationships to foster parents, while others described “inhumane treatment.”
The stories also vary when meeting the locals where the informants grew up, but in meeting
with students and teachers, they draw a picture of an everyday with extensive bullying,
exclusion and stigmatization. Growing up in the system meant that most of the subjects lost
contact with their biological family. Childhood stories were seen as decisive for large
difficulties, and for a “destroyed life,” as some would say. In the narratives, romani identity
was an important framework for interpreting and putting the challenging experiences in a
larger picture, with the background being that they were a persecuted people group.
Based on the adolescent narratives, I suggest to show “tater”/”gypsy” as a stigma and a
subject position. Together, these analytical tools explore the narratives and what it could
mean to be categorized as a ”tater”/”gypsy”. It seems, among other things to be moving
towards being ascribed negative traits (and subject positions), at the same time as it presents
major constraints for the formative years based on the treatment they received. I have shown
how the informants deals with their own identity, in that they do not agree to be seen as
inferior, but instead positions themselves as victims of an oppressive organization.
Description
Master i sosialt arbeid