dc.contributor.advisor | Øgrim, Leikny | |
dc.contributor.advisor | Swensen, Håkon | |
dc.contributor.author | Ormestad, Aslak | |
dc.date.accessioned | 2015-10-06T13:47:21Z | |
dc.date.available | 2015-10-06T13:47:21Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2738 | |
dc.description | Master i IKT-støttet læring | en_US |
dc.description.abstract | Studioproduksjon av forelesningsvideo ved Høgskolen i Oslo og Akershus har
foregått siden 2012. Etterspørselen har tiltatt jevnlig, noe som har gjort tematikken
rundt kostnadseffektivitet ved slike produksjoner mer aktuell enn tidligere.
Problemstillingen for denne masteroppgaven; "Hvordan forbedre kostnadseffektivitet
i forhold til pedagogisk og teknisk kvalitet ved studioproduksjon av
forelesningsvideo?", er et spørsmål som belyses ved å dokumentere innsikt i
produksjonsprosesser hvor studioopptak av forelesningsvideo gjøres. Oppgaven
baserer seg på aksjonsforskning, og tar spesifikt for seg fem produksjoner der
samarbeidet mellom produsent og foreleser dokumenteres og analyseres. Ut fra
tidligere erfaringer og disse analysene avdekkes faktorer som påvirker
kostnadseffektiviteten. Presis veiledning, strukturerte arbeidsprosesser og tilrettelagt
teknologi er hovedfunnene.
Det teoretiske rammeverket for oppgaven knyttes til kvalitet. Kvalitetsbegrepet er
mangefasettert, og ulike former for kvalitet kan påvirke hverandre. I praksis er det en
utfordring å gjøre de riktige valgene når kvalitetstyper som sluttresultat og tidsbruk
skal veies opp mot hvarandre. Det fordrer at et "godt nok-nivå" defineres, noe det vies
plass til i oppgaven.
Variasjon i måter å presentere stoffet på er også en kvalitet. Kostnadseffektiviteten
rundt dette kan påvirkes av utstyr og størrelse på produksjonslokale. Ferdig riggete
studiooppsett sparer tid, men koster penger. Oppgaven definerer 5 ulike
presentasjonsformer og studiooppsettet som kreves. Aksjonsforskningsprosjektet
dokumenterer og analyserer praktisk bruk i tre av disse oppsettene.
Det er tidligere forsket og skrevet mye om studenters bruk av forelesningsvideoer,
læringsutbyttet blir ofte fokusert. Videre er det publisert noe mindre materiale rundt
produksjon, da ofte med fokus på læreres egne produksjoner av forelesningsvideoer.
Studioproduksjon av forelesninger med kostnadseffektivitet i fokus er hittil et
uutforsket felt. Denne oppgaven inneholder mye praktisk beskrivelse av kjente
situasjoner for alle som har erfaring med videoopptak i studio. Oppgaven er
forhåpentligvis direkte relevant for de som holder på med eller planlegger å starte
med studioopptak av video i undervisningsøyemed. | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.subject | E-læring | en_US |
dc.subject | Studioopptak | en_US |
dc.subject | Kostnadseffektivitet | en_US |
dc.subject | Forelesningsvideoer | en_US |
dc.subject | Presentasjonsteknikk | en_US |
dc.subject | Presentasjonsdesign | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550::Annen informasjonsteknologi: 559 | en_US |
dc.title | Kostnadseffektive studioopptak av forelesninger | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |