Evaluering av nytt informasjonsprogram rettet mot foreldre til barnekirurgiske pasienter. - Er foreldre bedre informert etter at det nye programmet er implementert?
Abstract
Formål: Studien hadde til hensikt å evaluere effekten av et nytt informasjonsprogram som ble
implementert på de fire barnekirurgiske avdelingene på universitetssykehuset i begynnelsen på
2014. Studien er avgrenset til å evaluere den delen av informasjonsprogrammet som gjelder
foreldrene. Foreldrenes stressnivå kan også påvirke oppfattelsen av informasjon og ble derfor
kartlagt.
Teoretisk forankring: Den teoretiske forankringen bygger på den didaktiske
relasjonsmodellen. Modellen er en teoretisk modell for hjelp til å planlegge undervisning, men
modellen kan også være et godt utgangspunkt for å evaluere informasjon. Den didaktiske
relasjonsmodellen illustrerer at man må ta hensyn til flere faktorer, dersom informasjonen skal
gis på en hensiktsmessig måte og slik at mottakeren forstår budskapet.
Metode: Det er valgt evalueringsforskning som design. Kvantitativ metode er valgt for å svare
på problemstillingen. Gjennom to ulike spørreskjemaer er det kartlagt foreldrenes vurdering
av gammelt og nytt informasjonsprogram. Det er benyttet et spørreskjema om informasjon og
stresskartleggingsverktøyet PSS-14.
Resultater: Kartlegging viser ingen signifikante forskjeller i vurderingen av gammelt og nytt
informasjonsprogram. Det er liten forskjell på foreldrenes vurdering av informasjonen før og
etter implementering av nytt informasjonsprogram. Foreldrene i studien har et lavt stressnivå
før barnet blir innlagt til operasjon.
Konklusjon: Selv om man ikke fant noen signifikant forskjell i hvordan foreldrene vurderer
informasjonen de fikk versus gammelt eller nytt informasjonsprogram var det en svak tendens
til at de evaluerer informasjonen som bedre etter implementering av nytt
informasjonsprogram. Tiden mellom de to spørreundersøkelsene var sannsynligvis for kort til
å se noen vesentlig endring i hvordan foreldrene vurderte informasjonen, selv om det er svak
tendens til bedring. Stressnivået til foreldrene var lavt og hadde sannsynligvis ingen
påvirkning på deres oppfattelse av informasjon. Purpose: The intention of this study was to evaluate the effect of a new information program
which was implemented in the four departments of pediatric surgery at a university hospital in
the beginning of 2014. The study is limited to evaluate the part of the information program
targeting the parents. The stress level of the parents might also affect their perception of the
information and was therefore assessed.
Theory: The theoretical foundation of this study is based upon the didactic relation model.
The model is a theoretical model to be used in the planning of education, but it may also serve
as a good basis for assessment of information. The didactic information model illustrates how
multiple factors have to be considered if the information is to be provided in an appropriate
manner, making the recipient understand the intended message.
Method: The design of this study is based on evaluation research. The issue is answered using
a quantitative method. Two distinct questionnaires have been used in the survey of the parents'
assessment of the new information program versus the former program. One of these
questionnaires is targeting information, whilst the other is based upon the stress assessment
tool PSS-14.
Results: The survey does not reveal any significant differences in the assessment of the old
and the new information program. There are no major differences in the parents' evaluation of
the information before and after implementation of the new information program. The parents
in this study have low levels of stress prior to their children's surgery.
Conclusion: Although no significant differences were found in how the parents evaluate the
effect of the new information program over the previous, a slight tendency of a positive
evaluation of the improved information is observed. The timespan between the two different
surveys were probably too short to observe a significant change in the parents' perception and
opinion of the new program, even though there was a slight tendency of improvement. The
parents' stress level was low throughout the study and had probably no effect or influence on
their perception of the given information.
Description
Master i klinisk sykepleievitenskap