• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Sykepleie – klinisk forskning og fagutvikling
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Masteroppgaver
  • HV - Master i Sykepleie – klinisk forskning og fagutvikling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evaluering av nytt informasjonsprogram rettet mot foreldre til barnekirurgiske pasienter. - Er foreldre bedre informert etter at det nye programmet er implementert?

Mjanger, Tone
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Mjanger.pdf (2.733Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/2727
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Master i Sykepleie – klinisk forskning og fagutvikling [106]
Abstract
Formål: Studien hadde til hensikt å evaluere effekten av et nytt informasjonsprogram som ble

implementert på de fire barnekirurgiske avdelingene på universitetssykehuset i begynnelsen på

2014. Studien er avgrenset til å evaluere den delen av informasjonsprogrammet som gjelder

foreldrene. Foreldrenes stressnivå kan også påvirke oppfattelsen av informasjon og ble derfor

kartlagt.

Teoretisk forankring: Den teoretiske forankringen bygger på den didaktiske

relasjonsmodellen. Modellen er en teoretisk modell for hjelp til å planlegge undervisning, men

modellen kan også være et godt utgangspunkt for å evaluere informasjon. Den didaktiske

relasjonsmodellen illustrerer at man må ta hensyn til flere faktorer, dersom informasjonen skal

gis på en hensiktsmessig måte og slik at mottakeren forstår budskapet.

Metode: Det er valgt evalueringsforskning som design. Kvantitativ metode er valgt for å svare

på problemstillingen. Gjennom to ulike spørreskjemaer er det kartlagt foreldrenes vurdering

av gammelt og nytt informasjonsprogram. Det er benyttet et spørreskjema om informasjon og

stresskartleggingsverktøyet PSS-14.

Resultater: Kartlegging viser ingen signifikante forskjeller i vurderingen av gammelt og nytt

informasjonsprogram. Det er liten forskjell på foreldrenes vurdering av informasjonen før og

etter implementering av nytt informasjonsprogram. Foreldrene i studien har et lavt stressnivå

før barnet blir innlagt til operasjon.

Konklusjon: Selv om man ikke fant noen signifikant forskjell i hvordan foreldrene vurderer

informasjonen de fikk versus gammelt eller nytt informasjonsprogram var det en svak tendens

til at de evaluerer informasjonen som bedre etter implementering av nytt

informasjonsprogram. Tiden mellom de to spørreundersøkelsene var sannsynligvis for kort til

å se noen vesentlig endring i hvordan foreldrene vurderte informasjonen, selv om det er svak

tendens til bedring. Stressnivået til foreldrene var lavt og hadde sannsynligvis ingen

påvirkning på deres oppfattelse av informasjon.
 
Purpose: The intention of this study was to evaluate the effect of a new information program

which was implemented in the four departments of pediatric surgery at a university hospital in

the beginning of 2014. The study is limited to evaluate the part of the information program

targeting the parents. The stress level of the parents might also affect their perception of the

information and was therefore assessed.

Theory: The theoretical foundation of this study is based upon the didactic relation model.

The model is a theoretical model to be used in the planning of education, but it may also serve

as a good basis for assessment of information. The didactic information model illustrates how

multiple factors have to be considered if the information is to be provided in an appropriate

manner, making the recipient understand the intended message.

Method: The design of this study is based on evaluation research. The issue is answered using

a quantitative method. Two distinct questionnaires have been used in the survey of the parents'

assessment of the new information program versus the former program. One of these

questionnaires is targeting information, whilst the other is based upon the stress assessment

tool PSS-14.

Results: The survey does not reveal any significant differences in the assessment of the old

and the new information program. There are no major differences in the parents' evaluation of

the information before and after implementation of the new information program. The parents

in this study have low levels of stress prior to their children's surgery.

Conclusion: Although no significant differences were found in how the parents evaluate the

effect of the new information program over the previous, a slight tendency of a positive

evaluation of the improved information is observed. The timespan between the two different

surveys were probably too short to observe a significant change in the parents' perception and

opinion of the new program, even though there was a slight tendency of improvement. The

parents' stress level was low throughout the study and had probably no effect or influence on

their perception of the given information.
 
Description
Master i klinisk sykepleievitenskap
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit