• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Familierådets retorikk : Dekonstruksjon av Sveinung Horveraks doktorgradsavhandling

Stubberud, Anne-Lise
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Stubberud_Anne-Lise.pdf (464.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/264
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Sosialt arbeid [245]
Abstract
Denne oppgaven handler om språk, nærmere bestemt tekstens kommunikative innhold.

Hvordan kan språket uttrykke andre meninger/betydninger enn det vi ønsker å formidle?

Hvilken makt kan ligge skjult i det? Hvilke konsekvenser kan det få? Språk og makt er

tema for oppgaven. Empirien er en doktorgradsavhandling av Sveinung Horverak (2006):

Hvordan opplever ungdom å delta i familieråd? Et bidrag til arbeidet med barnevernets

etikk og diskusjonen om barnevernets rolle i samfunnet. Avhandlingen handler om

familieråd som er en spesiell metode innen barnevernet der formålet er at barn og foreldre

og andre av deres slektninger skal være med å foreslå og gjennomføre problemløsninger.

Horverak har intervjuet 20 ungdommer i alderen 13-21 år. Horveraks ståsted er at

familieråd som metode er myndiggjørende og innebærer forskyvning av definisjonsmakt

fra barnevernet til de private. Spørsmålet mitt er om maktforskyvningen er reell, eller om

det bare er en annen type makt fordi den utøves på en annen måte.

Problemstillingen er: Hvordan reproduserer avhandlingen noen av de holdningene

forfatteren sier han tar avstand fra? Til teksten stiller jeg spørsmål om hvilke holdninger

er til stede og hvordan fremtrer de i teksten, hva er det teksten løfter frem og hva er det

den undertrykker og hvilke motsetninger finnes i teksten? Jeg benytter en tekstanalytisk

metode kalt dekonstruksjon etter dens opphavsmann Jacques Derrida. Metoden går ut på å

lese teksten med kritisk blikk for å se etter motsetninger i teksten og brudd i

argumentasjonen. Teorien baseres foruten Derrida også på Pierre Bourdieu og Michael

Foucault og deres begreper om makt, spesielt sett i forhold til språk og vitenskap som

maktfelt. Ulike tekstutdrag fra avhandlingen analyseres, først og fremst hentet fra

avhandlingens avslutningskapittel der forfatteren har formulert ti teser. Det ses på

begreper som perspektiv, familierådet som subjekt, paternalisme, bruk av metaforer samt

fremstillen av mindretallets stemmer og nasjonale forskjeller.

Analysen vist at barneperspektivet blir tapende i konkurransen med det institusjonelle

samfunnsperspektivet. Perspektivet blir barnevernet som aktør i stedet for barnet som

aktør. Ungdommenes stemmer blir undertrykket. Familierådsmetoden fremstilles i et

demokratisk språk med begreper som myndiggjøring og maktoverføring, men dette er en

retorisk fremstilling som dekonstruksjonen plukker fra hverandre. Maktspråket endres,

men makten er uforandret.
 
This thesis is about language in the terms of working with a text, in the form of

communication. How can the language in the text express other meanings than what we

wish to pass on? Witch hidden power can be in the text? What kind of consequences can

it give? Language and power is the theme for this thesis. The empirical data is based on a

dissertation of Sveinung Horverak (2006): How do young people experience taking part

in Family group conference? A contribution to the work with the ethics of the Child

Social Services and the discussion about the role of the Child Social Services in the

society. The dissertation is about Family group conference, a method that is used in the

Child Social Services. The aim is here to let children, their parents and other family

members be a part of problem-solving processes. Horverak has interviewed 20 young

people in the age of 13-21 years old. Horverak’s view is that the Family group conference

is a method that are empowering the private actors and reducing the power of the Child

Social Services. The question I highlight the reality of the empowerment as intended, or is

it just another way of using power.

The problem for discussion is: How does the dissertation reproduce some of the

discourses that the author says he takes distance from? I ask questions to the text about

witch discourses are present and how are they shown in the text, what does the text lift up

and what does it oppressor and what kinds of contrasts are found in the text. In this thesis

I have chosen a textual analysis method called deconstruction from Jacques Derrida. This

method is about having a critical view to look for the contrasts in the text and the breaks

in the argumentation. In addition to the theory of Derrida, I have also used the theories of

Pierre Bourdieu and Michael Foucault about their concepts of power, close related to the

power of language and science. I have chosen for analyzing his ten theses which are in his

concluding chapter. The concept I use in this context is about perspective, the Family

group conference as a subject, paternalism, used metaphors and how he writes about the

voices of the minority and the national differences. The analyze shows that the Child

perspective is the loser in the competition with institutional society perspective. The

perspective is more like the Child Social Services as an actor instead of the child as an

actor. The young people’s voices are being oppressed. The method Family group

conference represents a democratic language with concepts as given power and transfer

power, but this is a rhetorical presentation where the deconstruction takes it apart from

each other. The language of power changes, but the power is unchanged
 
Description
Master i sosialt arbeid
Publisher
Høgskolen i Oslo. Avdeling for samfunnsfag

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit