Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKversøy, Kjartan S.
dc.contributor.authorAspenes, Lene Ellen
dc.date.accessioned2015-08-03T11:22:46Z
dc.date.available2015-08-03T11:22:46Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2613
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven dokumenterer et kvalitativt forskningsprosjekt med karriereveiledning i grupper blant elever på studiespesialiserende utdanningsprogram ved en videregående skole. Problemstillingen er: Hvordan videreutvikle vg3- elevers selvinnsikt, valgkompetanse og egenaktivitet gjennom strukturert karriereveiledning i grupper? Utviklingsprosjektet gir en fenomenologisk vinkling av elevers opplevelse av å ha deltatt i karriereveiledning i grupper. Gruppene består av tre elever i hver gruppe og studien er basert på kvalitative data fra fokusgruppeintervjuer gjennomført fra høsten 2014 til januar 2015. Det overordnede målet er å komme frem til en strukturert og organisert veiledningsmodell som kan danne en ny praksis slik at elever skal videreutvikle selvinnsikt, valgkompetanse og egenaktivitet (handling). Gruppeveiledningens innhold er blitt utarbeidet med bakgrunn i styringsdokumenter, karriereteori og teori knyttet til veiledning. Området karriereveiledning er viet stor plass i drøftinger av funn. Det trekkes også inn ulike teoretiske innfallsvinkler til veiledning som konstruktivistisk veiledning, gruppeveiledning/veiledning i fellesskaper, etiske prinsipper i henhold til gruppeveiledning og karriereveileders rolle. I dagens samfunn har elever utrolig mye å velge mellom og det er ikke lett å være alene om dette valget. Gruppeveiledningen i dette utviklingsprosjektet viser at ungdommen synes det er positivt å reflektere sammen om overgangstiden fra videregående skole og ut i en verden som har mye å tilby. Karriereveiledning i grupper handler om å gjøre hver av deltakerne i stand til å forstå deres egen situasjon bedre, overveie strategier for endringer og planlegge handlinger. Gruppeveiledningen i denne forskningsoppgaven har vist at ved å reflektere rundt karriereferdigheter (CMS) som selvinnsikt, mulighetsoppmerksomhet, valgkompetanse, overgangsferdigheter og handlingsmuligheter, så utvikler elevene seg. Dette avhenger av karrieremodenheten til elevene og de kan ha forskjellig behov for veiledning. Dette handler også om rådgivningens plass i skolen og rådgivers tid og resurser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2015
dc.subjectKarriereveiledningen_US
dc.subjectGruppeveiledningen_US
dc.subjectYrkespedagogikken_US
dc.subjectSelvinnsikten_US
dc.subjectEgenaktiviteten_US
dc.subjectVideregående skoleen_US
dc.subjectEleveren_US
dc.titleKarriereveiledning i grupperen_US
dc.title.alternativeCareer guidance in groupsen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel