Blar i Fakultet for helsevitenskap (HV) på emneord "Undervisning"
Viser treff 1-8 av 8
-
Bruk av Interteaching i undervisning: en gjennomgang av internasjonalt publiserte artikler (2014–2019)
(Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA);Nr. 1, 2020, Journal article; Peer reviewed, 2020)Interteaching er en undervisningsteknikk som legger vekt på studentaktiv læring. Teknikken baserer seg på veldokumenterte atferdsanalytiske prinsipper. I et tidligere litteratursøk av Sturmey et al. (2015) identifiserte ... -
Hvilke kunnskaper trenger sykepleiere for å hjelpe pasienter til å håndtere smerter etter hjertekirurgi?
(Sykepleien forskning;6 (3), Journal article; Peer reviewed, 2011-09-29)Studiens bakgrunn: Pasienter rapporterer smerte som det hyppigst forekommende symptomet etter hjertekirurgi. Studier viser at sykepleiere mangler kunnskaper om smerte og smertelindring. Hensikt med studien: å ... -
Hvordan kvalitetssikre sykepleieres kunnskaper om iatrogene abstinenser hos barn? - Et kunnskapsbasert undervisningsmateriale til sykepleiere om iatrogene abstinenser hos barn etter langvarig sedasjon/smertelindring.
(Master thesis, 2018)Prosjektets bakgrunn Mange barn behandles med smertestillende og sederende medikamenter på sykehus. Benzodiazepiner og opioider kan gi toleranseutvikling og avhengighet. Dette kan medføre at barna får iatrogene abstinenser ... -
Implementering av glutenfri kost i mat- og helsefaget i grunnskolen, et filmbasert undervisningsopplegg
(MAEH;2015, Master thesis, 2015)Samfunnsernæring er et fagfelt som kartlegger og påvirker levevaner, med særlig fokus på kosthold for ulike grupper av befolkningen i et livsløpsperspektiv. Grunnskolen er i denne sammenheng en viktig arena. Med bakgrunn ... -
Intensivsykepleieren sin erfaring som mobil intensivsykepleier
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Mobil intensivsykepleier (MIS) som funksjon ble opprettet for ca. 30 år siden. Tross flere tiår med funksjonen er det lite forskning om intensivsykepleierens erfaring med å være mobil intensivsykepleier. Hensikt: ... -
Læreres opplevelse av utfordringer i mat og helse-undervisningen på ungdomsskoletrinnet: Med vekt på elevers kostholdspreferanser og -restriksjoner
(MAEH;2018, Master thesis, 2018)Bakgrunn og formål: Mat og helse-faget i grunnskolen skal være et helsefremmende fag som gir elevene kunnskap om og ferdigheter i matlaging og råvarer, matkultur og helse og livsstil. Skolen skal, med alle fagene som inngår, ... -
Sykepleierens funksjon og ansvar for systematisk observasjon, vurdering og iverksetting av tiltak – et undervisningsprogram
(Master thesis, 2020)Bakgrunn Pasienter som mottar kommunale helsetjenester kan være preget av alvorlige og komplekse sykdomstilstander, noe som stiller strenge krav til sykepleierens observasjons-, vurderings-, og beslutningskompetanse. Denne ... -
Trygg legemiddelhåndtering til barn. Et kunnskapsbasert undervisningsprogram for nyansatte sykepleiere på somatisk barneavdeling på lokalsykehus
(Master thesis, 2021)Prosjektets bakgrunn: Legemiddelhåndtering til barn krever spesialkompetanse og byr på andre utfordringer enn legemiddelhåndtering til voksne. Kompetansen sykepleiere får om legemiddelhåndtering til barn i løpet av ...