dc.contributor.advisor | Bjerknes, Ellen | |
dc.contributor.author | Hestad, Anne Grethe | |
dc.date.accessioned | 2015-04-16T08:28:19Z | |
dc.date.available | 2015-04-16T08:28:19Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2571 | |
dc.description | Master i yrkespedagogikk | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som er gjennomført ved en videregående skole i Oslo. Jeg har i samarbeid med elevene i en Vg2-klasse med formgivingsfag lagt til rette for videreutvikling av to undervisningsopplegg i fagene design, arkitektur- og kunsthistorie, som er: “Bauhausskolen” og “Samisk kunst i Norge”. Gjennom en rekke aksjoner under prosjektet har vi tatt utgangspunkt i prinsippene fra samarbeidslærings-modellen Cooperative Learning (David & Roger Johnson 2006). Samarbeidslæring legger opp til at elevene skal være aktive og medvirkende. De skal lære å ta gjensidig ansvar for hverandre, og løse problemer gjennom en demokratisk prosess. Modellen legger særlig vekt på at elevene må lære sosiale ferdigheter. Lærers rolle er tilrettelegger og veileder. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MAYP;2015 | |
dc.subject | Yrkespedagogikk | en_US |
dc.subject | Aksjonsforskning | en_US |
dc.subject | Formgivningsfag | en_US |
dc.subject | Samarbeidslæring | en_US |
dc.subject | Medvirkning | en_US |
dc.subject | Veilederrollen | en_US |
dc.subject | Videregående skole | en_US |
dc.title | Og flere står igjen, eller ...!? Et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeidslæring. Eksempler fra design, arkitektur- og kunsthistorie i videregående skole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |