Det er ikke godt å si – om tilblivelser i Anne Biringvads malerier
Journal article, Peer reviewed
This work is licensed under a creative commons attribution 4.0 international license.

View/ Open
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Gunnerød, S. (2014). Det er ikke godt å si: Om tilblivelser i Anne Biringvads malerier. InFormation-Nordic Journal of Art and Research, 3(1). http://dx.doi.org/10.7577/information.v3i1.935Abstract
Våren 2012 stilte Anne Biringvad ut ekspressive malerier med dristig bruk av tekstile
fragmenter fra loppemarkeder inkorporert i verkene. Denne hendelsen fant sted på Galleri Semmingsen
på Galleri Trafo i Asker. Hva er det som skjer i Biringsvads malerier? Tekstilene blir et slags begjær som
poder seg på maleriene og knoppskyter. I denne artikkelen vil jeg nærme meg maleriene som en
hendelse, noe som skjer, en sanselig tilblivelse, hvor jeg låner Gilles Deleuze’ og Félix Guattaris’ begrep
om kunst som sansning gjennom affekter og persepter. Jeg spør også om Biringvads malerier kan
betraktes som en mindre estetisk praksis som deterritorialiserer hovedspråket slik Deleuze og Guattari
formulerer det i Kafka – for en mindre litteratur (1994). Deleuze og Guattari gjør «mindre» til en foretrukket
egenskap ved kunsten. Med Michel Foucaults begrep om heterotopier vil jeg spørre om disse maleriene
snur om på de plasseringene som finnes i kulturen.