dc.contributor.author | Seeberg, Marie Louise | en_US |
dc.contributor.author | Seland, Idunn | en_US |
dc.contributor.author | Hassan, Sahra Cecilie | en_US |
dc.date.accessioned | 2015-03-11T10:14:49Z | |
dc.date.available | 2015-03-11T10:14:49Z | |
dc.date.issued | 2014 | en_US |
dc.identifier.citation | Seeberg, M. L., Seland, I., & Hassan, S. (2014). ” Har vi hatt leksehjelp nå?” Sosial utjevning når alle skal med. Sosiologi i dag, 44(4). | en_US |
dc.identifier.issn | 0332-6330 | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 1188163 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2458 | |
dc.description.abstract | I en kompleks verden får tiltak og ordninger ofte andre virkninger enn planlagt, fordi det skjer uforutsette ting i omgivelsene. Det kan også være paradokser innebygd i den enkelte ordning som gjør at resultatene ikke blir som forutsatt. I så fall kan selve implementeringen av ordningen preges av dilemmaer som må løses gjennom prioriteringer og kompromisser. I 2010 innførte regjeringen rett til leksehjelp for alle barn i grunnskolens 1.-4. trinn. Vi ser i denne artikkelen nærmere på hvordan ordningen ble implementert og praktisert på fire skoler, og spør hva som skjer når man i skolen skal nå frem til alle elever med det samme tilbudet, og samtidig bidra til å utjevne sosiale forskjeller mellom dem. I artikkelen gir vi en kort bakgrunn for innføringen av leksehjelpsordningen, og viser hvordan den tolkes ulikt av ulike aktører. Vi avdekket at leksehjelpsordningen bærer i seg en spenning mellom det å skulle ”favne om alle elever” og samtidig ”bidra til sosial utjevning”. Lokale tilpasninger til dette spenningsforholdet resulterte i svært ulik praksis i skolene. De økonomiske rammene for ordningen ga ikke rom for både høy voksentetthet og høy pedagogisk kompetanse i leksehjelpen. Dermed måtte skolene velge og tilpasse sine valg i spenningsfeltet mellom disse godene etter hva som framsto som mulig å få til, og hvilke hensyn som var viktigst i den lokale konteksten. I artikkelen viser vi hvordan disse forskjellene kan forklares som resultater av valg og prioriteringer som gir ulike praktiske løsninger på ordningens innebygde paradoks. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Novus | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Sosiologi i dag;44(4) | en_US |
dc.subject | Sosial inkludering | en_US |
dc.subject | Sosiale forskjeller | en_US |
dc.subject | Leksehjelp | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220 | en_US |
dc.title | 'Har vi hatt leksehjelp nå?' Sosial utjevning når alle skal med | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.identifier.doi | http://ojs.novus.no/index.php/SID/article/view/929 | |