Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSeeberg, Marie Louiseen_US
dc.contributor.authorSeland, Idunnen_US
dc.contributor.authorHassan, Sahra Cecilieen_US
dc.date.accessioned2015-03-11T10:14:49Z
dc.date.available2015-03-11T10:14:49Z
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.citationSeeberg, M. L., Seland, I., & Hassan, S. (2014). ” Har vi hatt leksehjelp nå?” Sosial utjevning når alle skal med. Sosiologi i dag, 44(4).en_US
dc.identifier.issn0332-6330en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1188163en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2458
dc.description.abstractI en kompleks verden får tiltak og ordninger ofte andre virkninger enn planlagt, fordi det skjer uforutsette ting i omgivelsene. Det kan også være paradokser innebygd i den enkelte ordning som gjør at resultatene ikke blir som forutsatt. I så fall kan selve implementeringen av ordningen preges av dilemmaer som må løses gjennom prioriteringer og kompromisser. I 2010 innførte regjeringen rett til leksehjelp for alle barn i grunnskolens 1.-4. trinn. Vi ser i denne artikkelen nærmere på hvordan ordningen ble implementert og praktisert på fire skoler, og spør hva som skjer når man i skolen skal nå frem til alle elever med det samme tilbudet, og samtidig bidra til å utjevne sosiale forskjeller mellom dem. I artikkelen gir vi en kort bakgrunn for innføringen av leksehjelpsordningen, og viser hvordan den tolkes ulikt av ulike aktører. Vi avdekket at leksehjelpsordningen bærer i seg en spenning mellom det å skulle ”favne om alle elever” og samtidig ”bidra til sosial utjevning”. Lokale tilpasninger til dette spenningsforholdet resulterte i svært ulik praksis i skolene. De økonomiske rammene for ordningen ga ikke rom for både høy voksentetthet og høy pedagogisk kompetanse i leksehjelpen. Dermed måtte skolene velge og tilpasse sine valg i spenningsfeltet mellom disse godene etter hva som framsto som mulig å få til, og hvilke hensyn som var viktigst i den lokale konteksten. I artikkelen viser vi hvordan disse forskjellene kan forklares som resultater av valg og prioriteringer som gir ulike praktiske løsninger på ordningens innebygde paradoks.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNovusen_US
dc.relation.ispartofseriesSosiologi i dag;44(4)en_US
dc.subjectSosial inkluderingen_US
dc.subjectSosiale forskjelleren_US
dc.subjectLeksehjelpen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.title'Har vi hatt leksehjelp nå?' Sosial utjevning når alle skal meden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://ojs.novus.no/index.php/SID/article/view/929


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel