Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPalm, Kirstenen_US
dc.contributor.authorRyen, Elseen_US
dc.date.accessioned2015-03-10T14:02:55Z
dc.date.available2015-03-10T14:02:55Z
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.citationPalm, K., & Ryen, E. (2014). Vurdering av andrespråksinnlærere-en utfordring i skolen. Acta Didactica Norge, 8(1), Art-7.en_US
dc.identifier.issn1504-9922en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1146589en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2441
dc.description.abstractVurdering av andrespråkselevers språkkompetanse og språkutvikling er en sentral del av læreres arbeid, og forskning har vist at dette er en utfordring for skolene. Det er stor variasjon i vurderingsformer, og skolene mangler ofte vurderingskompetanse. På bakgrunn av dette utarbeidet Utdanningsdirektoratet i 2007 vurderingsverktøyet Kartleggingsmateriell. Språkkompetanse i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Materiellet er utarbeidet blant annet med referanse til Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). I artikkelen redegjør vi for en undersøkelse der målet var å finne ut hvorvidt dette kartleggingsmateriellet er hensiktsmessig for å vurdere andrespråkselevers språkkompetanse. Hoveddataene er innhentet gjennom kasusstudier ved tre grunnskoler, der vi intervjuet skoleledelse og lærere samt observerte kartleggingssituasjoner og klasseromsundervisning. Kasusstudiene ble senere fulgt opp av to spørreundersøkelser, én til de samme skolene, og én til et større antall skoler for å få bredere innsikt i kartleggingspraksis og skolers oppfatninger av denne formen for vurdering. Undersøkelsen viser at flere av informantene mener verktøyet kan bidra til mer tilpasset og systematisk andrespråkopplæring og bedre vurdering av andrespråkselevenes språkkompetanse. Samtidig er det utfordringer knyttet til å bruke vurderingsverktøyet, dette skyldes blant annet mangelfull kompetanse i skolen når det gjelder andrespråkstilegnelse og vurdering av elevenes språkkompetanse. Det er ikke tidligere forsket på bruk av et slikt konkret kartleggingsverktøy i norsk grunnskole. Undersøkelsen kan gi et bidrag til økt kunnskap om vurdering av andrespråkskompetanse og tilpasset undervisning for andrespråksinnlærere.en_US
dc.description.sponsorshipNorges forskningsråd 223265en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning , Universitetet i Osloen_US
dc.relation.ispartofseriesActa Didactica Norge;8(1)en_US
dc.subjectAndrespråksferdigheteren_US
dc.subjectLærerkompetanseen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleVurdering av andrespråksinnlærere - en utfordring for skolenen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://journals.ils.uio.no/index.php/adno/article/view/363


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel