Show simple item record

dc.contributor.authorSurkalovic, Draganaen_US
dc.date.accessioned2015-01-30T12:18:25Z
dc.date.available2015-01-30T12:18:25Z
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.citationSurkalovic, D. (2014). Forbereder grunnskolelærerutdanningen engelsklærere for undervisning i engelsk som tredjespråk i Norge?. Acta Didactica Norge, 8(2), Art-6.en_US
dc.identifier.issn1504-9922en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1166565en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2334
dc.description.abstractTemaet for denne artikkelen er flerspråklighet i skolen, med fokus på engelskundervisning i Norge. Artikkelen undersøker i hvilken grad grunnskolelærerutdanningen forbereder fremtidens engelsklærere for arbeid med elever som ikke har norsk som morsmål. Utgangspunktet for problemstillingen er kompetansemålene for Språklæring i Læreplan i engelsk som sier at eleven skal kunne sammenligne engelsk og eget morsmål. Over 11 % av alle barn i skolen har innvandrerbakgrunn (St. Meld. nr. 6), som betyr at de kan ha et hvilket som helst språk som morsmål. Det finnes skoler i Norge hvor majoriteten av barna ikke har norsk som morsmål. Imidlertid er ikke dette flerspråklige perspektivet ivaretatt i engelskfaget i Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen. Et sentralt spørsmål er om lærerstudenter gjennom engelskfaget får den kompetansen de trenger til å hjelpe elever til å nå disse kompetansemålene i læreplanen. Artikkelen presenterer både en analyse av dokumenter knyttet til engelskfaget i grunnskolelærerutdanningen (Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen.), og funnene fra en spørreundersøkelse utført blant engelskstudenter ved grunnskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus høsten 2013. Resultatene fra spørreundersøkelsen viser at studentene verken har tilfredsstillende kunnskap om språksituasjonen i Norge eller om språk generelt. Dokumentanalysen avdekker også at lærerutdanningen må fokusere mer på generell språkkompetanse slik at fremtidens lærere får nødvendige kunnskaper til å takle utfordringene i undervisning og veiledning av flerspråklige elever. Konklusjonen er at Nasjonale retningslinjer for engelskfaget bør revideres slik at de samsvarer med behovene i et flerspråklig samfunn og i en flerspråklig skole.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherActa Didactica Norgeen_US
dc.relation.ispartofseriesActa Didactica Norge;8(2)en_US
dc.subjectEngelsken_US
dc.subjectTredjespråkdidaktikken_US
dc.subjectFlerspråkligheten_US
dc.subjectLærerutdanningen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleForbereder grunnskolelærerutdanningen engelsklærere for undervisning i engelsk som tredjespråk i Norge?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://adno.no/index.php/adno/article/view/360/397


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record