Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStokke, Ruth Seierstaden_US
dc.date.accessioned2015-01-08T13:04:29Z
dc.date.available2015-01-08T13:04:29Z
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.citationStokke, R.S. (2014). 'Men han har forskjellig farge på øynene.' Om barns møte med litteratur i skolen sett i lys av teori om mentalisering og Theory of Mind. Norsklæreren, (4)en_US
dc.identifier.issn0332-7264en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1186787en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2245
dc.description.abstractUtgangspunktet for artikkelen er en resepsjonsstudie av en gruppe seksåringer på barnetrinnet som leser bildeboken Bukkene Bruse på Badeland av Rørvik og Moursund (2009). I samtale om boken begynner barna å undre seg over og kommentere trollets mentale tilstander og følelser ut fra trekk ved tegningene. Hvorfor har trollet forskjellig farge på øynene? Er han sint eller kanskje redd? Hva betyr det egentlig at munnen er åpen? Er trollet glad da? Siktemålet med artikkelen er å undersøke om utsagnene til barna i studien kan forståes som forsøk på å mentalisere, å søke å forstå andre menneskers – og dermed egne – tanker og følelser. I artikkelen drøftes det om begrepet mentalisering kan bidra til å gi økt innsikt i barns litteraturlesing. Deretter drøftes det om dette perspektivet får didaktiske konsekvenser. Hvilke følger får forståelsen som ligger i begrepet mentalisering når det gjelder synet på og bruken av skjønnlitteratur i skolens morsmålsfag?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesNorsklæreren;(4)en_US
dc.subjectMentaliseringen_US
dc.subjectBarnebøkeren_US
dc.subjectTheory of Minden_US
dc.subjectBarnelitteraturen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title'Men han har forskjellig farge på øynene.' Om barns møte med litteratur i skolen sett i lys av teori om mentalisering og Theory of Mind.en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel