Politiets operative lederideal: En kvalitativ studie om rekrutteringsprosesser i ordenspolitiet
Abstract
De
siste
års
rapporter
om
offentlig
forvaltning
generelt,
og
politiet
spesielt
–
og
senest
med
Politianalysen,
har
avdekket
et
behov
for
grunnleggende
endringer
i
holdninger,
lederskap
og
kultur.
Det
gjelder
både
i
offentlig
forvaltning
og
i
politiet.
Forskning
på
lederrekruttering
i
politiet
er
et
lite
omhandlet
fagfelt.
Det
gjør
en
slik
oppgave
spennende
og
interessant
sett
i
lys
av
de
over
nevnte
behov.
Per
i
dag
finnes
det
ingen
krav
til
hvem
som
kan
bli
ledere
i
politiet,
og
det
er
ingen
nasjonal
plan
for
utvikling
av
politiledere.
I
følge
Politianalysen
medfører
denne
mangelen
på
systematikk
at
dyktige
og
talentfulle
politifolk
som
vil-‐
og
bør-‐
bli
ledere,
ikke
utvikles.
Sett
i
sammenheng
med
en
personlig
interesse
for
rekrutteringsfeltet,
samt
god
kjennskap
til
og
kunnskap
om
politiet,
har
jeg
utledet
følgende
problemstilling:
”Hvilken
betydning
har
formelle
og
uformelle
prosesser
for
utvelgelse
av
operative
politiledere?”.
For
å
besvare
problemstillingen
har
jeg
stilt
opp
ledelses-‐
og
polititeori,
med
politikultur-‐
og
legitimitet
som
en
sentral
del.
Jeg
har
intervjuet
syv
ordenssjefer
ved
ordensavsnitt
i
politidistrikt
i
Sør-‐Norge. Blant
hovedfunnene
fremkommer
det
at
ordenssjefene
er
suverene
i
å
rekruttere
divisjonsledere
og
forme
ordensavsnittene
etter
eget
ønske.
Dette
uten
at
en
nasjonal
eller
distriktsplan
ligger
i
bunn.
Ansettelsesrådene
omgjør
i
liten
grad
innstillingene
som
blir
presentert.
Politibetjenter
som
blir
ansett
for
å
være
personlig
egnet
plasseres
inn
i
midlertidige
stillinger
som
politiførstebetjenter.
Det
gir
dem
et
klart
fortrinn
når
stillingene
skal
formaliseres.
Dette
medfører,
slik
blant
annet
Politianalysen
oppsummerer,
at
andre
dyktige
og
talentfulle
politifolk
ikke
gis
muligheten
til
en
karriere
som
leder.
I
alle
fall
ikke
i
ordenspolitiet.
En
ytterligere
effekt
av
denne
rekrutteringen
er
blant
annet
vedlikeholdet
av
konformiteten
i
den
enkelte
avdelingen. In
the
recent
reports
on
public
administration,
and
specifically
within
the
police,
with
“Politianalysen”
–
an
official
Norwegian
report
in
concerning
the
organization
of
the
police,
a
demand
for
change
has
been
acknowledged
especially
within
attitudes,
leadership
and
culture.
Research
on
executive
recruitment
in
the
police
is
a
field
not
much
debated.
In
relation
to
the
issues
states
above,
this
subject
is
particularly
interesting.
Currently,
there
are
no
requirements
in
regards
to
recruitment
of
leaders
in
the
police.
In
addition,
a
national
recruitment
plan
does
not
exist.
According
to
“Politianalysen”
the
lack
of
a
recruitment
strategy
may
lead
to
underdevelopment
of
leaders
and
in
worst-‐case
loss
of
potential
leaders.
In
coherence
with
a
personal
interest
within
the
field
of
executive
recruitment,
in
addition
to
my
knowledge
of
the
police,
the
following
research
question
is
stated:
“What
is
the
significance
of
formal
and
informal
processes
in
the
recruitment
of
operational
police
leaders?” In
answering
this
thesis
question
I
have
examined
executive
theory
and
police
theory.
Furthermore
I
have
conducted
seven
in-‐depth-‐interviews
with
police
superintendents
in
the
uniformed
police,
all
based
in
the
southern
part
of
Norway.
Key
findings
are
strong
indications
of
police
superintendents
being
sovereign
in
recruiting
leaders
in
their
own
division,
and
by
doing
that
shaping
their
own
organization.
All
this
without
a
national
or
regional
recruitment
plan.
The
Employment
Council
rarely
reverses
the
list
of
applicants
presented.
Lower
grade
police
officers
considered
suitable
as
leaders
are
being
placed
in
temporary
positions
as
police
chief
inspectors.
This
gives
them
a
clear
advantage
when
the
positions
are
formally
announced.
However
this
leads
to,
as
“Politianalysen”
sums
up,
to
potential
leaders
being
cut
off
at
a
chance
for
a
career
as
a
leader
of
a
division
in
the
uniformed
police.
Conformity
in
the
different
police
divisions
are
sought
after
and
therefore
also
preserved
through
informal
processes.
Description
Master i styring og ledelse