Kunst og kontroll: Norsk teater i endring etter kulturløftet?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2166Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I 2005 lanserte Stoltenberg II regjeringen Kulturløftet som en del av den rødgrønne
regjeringsplattformen Soria-Moria-erklæringen. Én prosent av statsbudsjettet skulle gå til
kunst- og kultur innen 2014. I 2005 utgjorde kulturbudsjettet 0,8 prosent (5 milliarder kroner)
og i 2014 én prosent av statsbudsjettet (10 milliarder kroner), og løftet om én prosent ble
dermed innfridd.
Jeg har i denne studien sett på forholdet mellom kunst og kontroll og hvilke
mekanismer som har påvirket dette forholdet i og med doblingen av kulturbudsjettet.
Oppgaven er organisasjonsteoretisk forankret og utgjør analysegrunnlaget for dataene jeg har
samlet gjennom intervjuer av ledere på scenekunstfeltet, og de omliggende offentlige
organisasjoner og instanser. Jeg har i tillegg benyttet Kulturdepartementets tilskuddsbrev som
analyse- og datagrunnlag for å se på forholdet mellom kunst og kontroll og de endringene
som har skjedd i perioden 2005 – 2013.
Studien viser at det i kulturløfteperioden har foregått endringer i styringen av teatrene,
og at det er ulik forståelse av armlengdes avstandsprinsippet og styringsdialogen mellom
Kulturdepartementet og teatrene. Mål- og resultatstyringen har hatt et kvantitativt fokus som har ført til målforskyving. Styringsparameterne har vektlagt effektivisering av
organisasjonene på bekostning av teatrenes overordnede samfunnsoppdrag. Dette har ført til
mer effektive teatre som tar mindre risiko, både i drift og i kunstproduksjon.
Kulturdepartementet har hatt en svak kunnskapstradisjon, men i kulturløfteperioden har denne
tiltatt, etter kritikk fra Riksrevisjonen. Dette har gitt utslag i økt fokus på kvalitet og teatrenes
samfunnsoppdrag. In 2005, the Stoltenberg II government introduced “The Culture Promise” (“Kulturløftet”) as
a part of the Soria-Moria “coalition declaration“. By 2014, art and culture should make up one
percent of the National Budget. In 2005, the cultural budget made up 0.8 percent (5 billion
NOK) and in 2014, one percent of the National Budget (10 billion NOK). The commitments
of “The Culture Promise” were thereby fulfilled.
In this study, I look into the relation between art and control, and the mechanisms that
have affected it during the period in which the culture budget has been doubled. The study is
based on organizational theory, with the aim of providing an analysis of empirical data
collected through interviews with leaders in the performing art sector and in surrounding
public organizations. I have also made use of the Ministry of Culture’s “grant letter” (“Tilskuddsbrev”), which forms a part of the empirical data for my analysis, in order to
examine the relation between art and control and the changes that have taken place in the
period 2005-2013.
The study shows that during the targeted period of “The Culture Promise”
(“Kulturløftet”) there have been changes in the control mechanisms for theatres and that the
understandings of the arm's length principle and “Management Dialogue”
(“styringsdialogen”) differ between the Ministry of Culture and the theatres. The principles of
management by objectives and results have had a quantitative focus that has led to
suboptimization. Control parameters have put emphasis on the efficiency of the organizations
instead of the overall public mission of the theatres. This has led to more efficient theatres
that take less risk, both in running the theatre and in the art production. The Ministry of
Culture has had a weak knowledge tradition, but during the period of the “Culture Promise” it
has been strengthened, after being criticised by the Office of the Auditor General of Norway
(Riksrevisjonen). This has resulted in more focus on quality and increased awareness of the
public mission of the theatres.
Beskrivelse
Master i styring og ledelse