«Å se seg selv utenfra og barnet innenfra» : en undersøkelse av foreldre i intensiv familieterapi, med fokus på om relasjonene i familien endres
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1832Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av seks foreldre fra fire familier ved start og
avslutning av en 4 ukers intensiv familiebehandling ved Familieenheten ved Barne- og
ungdomspsykiatrisk avdeling, Sykehuset i Vestfold HF. Familiene ble henvist fra BUPA`s
poliklinikker fordi de trengte et mer omfattende tilbud enn det poliklinikkene kunne gi.
Innleggelsen omfattet hele familien, foreldre og søsken til det henviste barnet. Formålet med
innleggelsen var å arbeide med fastlåste samspillsmønstre eller samhandling familien selv
ønsket å endre på, og som er relatert til barnet eller ungdommens strev. Index-barna som kom
til oppholdet hadde forskjellige diagnoser.
Vi vet at foreldres ivaretakelse er viktig for barn som har et psykisk strev. For å vite hvordan
de påvirkes av et intensivt behandlingsopplegg er det viktig å høre deres erfaringer som
brukere for å skape et best mulig behandlingstilbud. Bakgrunnen for masteroppgaven er
derfor et ønske om å finne ut om foreldre som gjennomgår et behandlingsopphold i en enhet
med Intensiv Familieterapi, endrer sin problemforståelse og om det skjer endring i familien.
Problemstillingen i prosjektet var:
Hva slags problemforståelse viser foreldrene av egen rolle, barnets situasjon og behov før og
etter et intensivt familiebehandlingsopplegg? Opplever de at det skjer en endring? Hva
oppleves eventuelt som hjelpsomt i behandlingen?
Undersøkelsen er en del av enhetens kvalitetssikringsperspektiv og har fokus på brukernes
opplevelse av tilbudet som gis. Funnene fra intervjuene er analysert og tolket i et mentaliseringsperspektiv. Dette bidro til å
klargjøre dynamikken i samspillsendringene. Resultatene viste ved avslutningen av den
intensive familiebehandlingen at foreldrene opplevde endringer i samspillet, egne endringer
og endringer hos barna. Endringene beskrives som positive gjennom at konfliktnivået er
redusert. Foreldrene har endret problemforståelse, de opplever at de oppnår mer dialog og
fyller foreldrerollen på en mer ledende og adekvat måte. Blant annet gjennom å beholde roen i
vanskelige situasjoner oppnår de en bedre dialog og samarbeid med barna.
Foreldrene gir videre uttrykk for større mestringsfølelse ved avslutningen av oppholdet, samt
positive forventninger til framtiden. De ser endringene som en del av en prosess som må
arbeides videre med. This paper presents a qualitative study where I have interviewed 6 parents from 4 different
families at the beginning and termination, of an intensive family treatment (IFT) at the
department of Child—and adolescent psychiatry in Sykehuset i Vestfold, HF. The families
were referred from the department’s outpatient clinic, believing they needed a more extensive
treatment program, than the outpatient clinic could offer. During the inpatient periode the
whole family participated. The purpose for the inpatient periode was to work with fixed
patterns of interaction that the families themselves wanted to change, that were related to the
child or adolescents struggle. The index-child/adolescent had different diagnosis.
We know that parents care and consideration are important factors for children having a
psychiatric strive. Wanting to know more about how parents are affected by the IFT, it is
important to gather their experiences as users to be able to develop an even better treatment.
The background to the master degree is therefore a wish to find out if the parents given
treatment in an IFT, change their view about the problems and if the family change.
The main research-question was:
What kind of understanding of the problem have the parents concerning their own role, the
childs situation and needs before and after the in-patient family therapy period? Did they
change their understanding of the problems? In case – what do they think has been helpful?
The study is part of quality work in the unit focusing on users’ experiences. The results from the interviews have been analysed and interpreted in the perspective of
mentalization theory. The result at the end of the treatment showed that the parents
experienced change in family interaction, that they themselves had changed and the children
as well. The changes were described as positive, because the level of conflict was reduced.
The parents had changed their way of understanding the problems, they experienced more
dialogue and had established a more adequat and leading parenting role. For instance they
experienced changes through keeping calm in difficult situations; they had achieved a better
dialog and cooperation with the kids. The parents report a better feeling about their parenting
agency after the inpatient period, and positive expectations for the future. They see the change
as part of a process that will have to be continued.
Beskrivelse
Master i familiebehandling