Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOhnstad, Anbjørg
dc.contributor.authorWestbye, Jo Bendik Slettemark
dc.date.accessioned2014-02-12T13:17:10Z
dc.date.available2014-02-12T13:17:10Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1825
dc.descriptionMaster i familiebehandlingen_US
dc.description.abstractBråten behandlingssenter er en barne- og ungdomspsykiatrisk institusjon for ungdom mellom tolv og atten år. Behandlingen på Bråten har vist seg å være virkningsfull for ulike typer psykiske lidelser, og med sitt faglige og ideologiske grunnlag framstår institusjonen som en levende modell med en ideologi som stadig blir drøftet og fornyet. Behandlingen og systemet på Bråten er imidlertid komplisert og sammensatt. Det er ikke umiddelbart gitt hva behandlingen inneholder, hvordan den er utviklet og hvordan den framstår i praksis. Formålet med oppgaven er å gi en mest mulig fyllestgjørende beskrivelse av det sammensatte behandlingsopplegget, for deretter å analysere dette ut fra hva jeg oppfatter som relevant teori på området. Hovedtrekkene i behandlingsopplegget ved Bråten behandlingssenter er kartlagt gjennom en kvalitativ undersøkelse i form av intervjuer med behandlere fra ulike utdanningsgrupper samt familier som har mottatt behandling på Bråten behandlingssenter. Av relevant teori har jeg valgt å benytte utviklingspsykologi, systemisk teori, det salutogene perspektivet og makt. Analysen av behandlingsmåten ved Bråten er oppsummert med stikkord som blant annet medansvar, løsningsfokus, langtidsbehandling, identitetsbygging, nettverk, tverrfaglighet, selvtillit, brukermedvirkning, relasjonsbygging og ”whatever works”. Drøftingen i et teoretisk perspektiv viser at det utviklingspsykologiske perspektivet er minst eksplisitt blant behandlerne, mens det systemiske perspektiv representerer en faglig ramme for hele behandlingsopplegget. En avsluttende drøfting av kritiske momenter i bruken av behandlingen på Bråten tar utgangspunkt i problemstillinger som handlekraft vs. passivitet, tid og tålmodighet – en hvilepute?, diagnose – fordeler og ulemper, virker behandlingen? og ulikt fokus.en_US
dc.description.abstractBråten Treatment Center is a child and adolescent psychiatric institution for youth’s ages between 12 and 18. The treatment at Bråten has been shown to be effective for different types of mental disorders, and the institution with its professional and ideological grounds stands as a living model with an ideology that is constantly being discussed and renewed. The treatment and system at Bråten is however complicated and complex. It is not immediately given what the treatment contains, how it developed and how it appears in practice. The purpose of this thesis is to provide a comprehensive description of the complex treatment program and then analyze this based on what I perceive as relevant theory in this area. The main features of the treatment at Bråten Treatment Center are obtained through a qualitative research in the form of interviews with representatives from various education groups and families who have received treatment at Bråten Treatment Center. I have chosen to use developmental psychology, systemic theory, the salutogenic perspective and power as theories to analyze the empirical data. The analysis of the procedures for the treatment at Bråten are summarized with key words such as responsibility, solution focused, long-term treatment, identities, networks, interdisciplinary, self-confidence, user involvement, relationship building and "whatever works". The discussion in a theoretical perspective shows that the developmental psychology perspective is least explicit among the clinicians while the systemic perspective represents a scientific framework for the entire treatment program. A final discussion of the critical factors in the use of the treatment at Bråten Treatment Center is based on problems like vigor vs. passivity, time and patience - a pillow to rest?, Diagnosis - advantages and disadvantages, does the treatment work? and different focus.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for samfunnsfagen_US
dc.subjectBehandlingssentreen_US
dc.subjectUtviklingspsykologien_US
dc.subjectMakten_US
dc.subjectKvalitative forskningsmetoderen_US
dc.subjectSystemisk teorien_US
dc.subjectSalutogene perspektiveten_US
dc.subjectBarne- og ungdomspsykiatriske institusjoneren_US
dc.subjectPsykiatrien_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Utviklingspsykologi: 265en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Psykiatri, barnepsykiatri: 757en_US
dc.titleBråten behandlingssenter : praksis og teorien_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel