Bråten behandlingssenter : praksis og teori
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1825Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bråten behandlingssenter er en barne- og ungdomspsykiatrisk institusjon for ungdom mellom
tolv og atten år. Behandlingen på Bråten har vist seg å være virkningsfull for ulike typer
psykiske lidelser, og med sitt faglige og ideologiske grunnlag framstår institusjonen som en
levende modell med en ideologi som stadig blir drøftet og fornyet.
Behandlingen og systemet på Bråten er imidlertid komplisert og sammensatt. Det er ikke
umiddelbart gitt hva behandlingen inneholder, hvordan den er utviklet og hvordan den
framstår i praksis. Formålet med oppgaven er å gi en mest mulig fyllestgjørende beskrivelse
av det sammensatte behandlingsopplegget, for deretter å analysere dette ut fra hva jeg
oppfatter som relevant teori på området.
Hovedtrekkene i behandlingsopplegget ved Bråten behandlingssenter er kartlagt gjennom en
kvalitativ undersøkelse i form av intervjuer med behandlere fra ulike utdanningsgrupper samt
familier som har mottatt behandling på Bråten behandlingssenter. Av relevant teori har jeg
valgt å benytte utviklingspsykologi, systemisk teori, det salutogene perspektivet og makt.
Analysen av behandlingsmåten ved Bråten er oppsummert med stikkord som blant annet
medansvar, løsningsfokus, langtidsbehandling, identitetsbygging, nettverk, tverrfaglighet,
selvtillit, brukermedvirkning, relasjonsbygging og ”whatever works”.
Drøftingen i et teoretisk perspektiv viser at det utviklingspsykologiske perspektivet er minst
eksplisitt blant behandlerne, mens det systemiske perspektiv representerer en faglig ramme
for hele behandlingsopplegget.
En avsluttende drøfting av kritiske momenter i bruken av behandlingen på Bråten tar
utgangspunkt i problemstillinger som handlekraft vs. passivitet, tid og tålmodighet – en
hvilepute?, diagnose – fordeler og ulemper, virker behandlingen? og ulikt fokus. Bråten Treatment Center is a child and adolescent psychiatric institution for youth’s ages
between 12 and 18. The treatment at Bråten has been shown to be effective for different types
of mental disorders, and the institution with its professional and ideological grounds stands as
a living model with an ideology that is constantly being discussed and renewed.
The treatment and system at Bråten is however complicated and complex. It is not
immediately given what the treatment contains, how it developed and how it appears in
practice. The purpose of this thesis is to provide a comprehensive description of the complex
treatment program and then analyze this based on what I perceive as relevant theory in this
area.
The main features of the treatment at Bråten Treatment Center are obtained through a
qualitative research in the form of interviews with representatives from various education
groups and families who have received treatment at Bråten Treatment Center. I have chosen
to use developmental psychology, systemic theory, the salutogenic perspective and power as
theories to analyze the empirical data.
The analysis of the procedures for the treatment at Bråten are summarized with key words
such as responsibility, solution focused, long-term treatment, identities, networks,
interdisciplinary, self-confidence, user involvement, relationship building and "whatever
works".
The discussion in a theoretical perspective shows that the developmental psychology
perspective is least explicit among the clinicians while the systemic perspective represents a
scientific framework for the entire treatment program.
A final discussion of the critical factors in the use of the treatment at Bråten Treatment Center
is based on problems like vigor vs. passivity, time and patience - a pillow to rest?, Diagnosis -
advantages and disadvantages, does the treatment work? and different focus.
Beskrivelse
Master i familiebehandling