dc.contributor.author | Tonne, Ingebjørg | |
dc.contributor.author | Pihl, Joron | |
dc.date.accessioned | 2014-01-27T11:20:30Z | |
dc.date.available | 2014-08-24T02:03:11Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Tonne, I. & Phil, J. (2013). Andrespråkseleven, leseprøver og litteraturbasert leseopplæring. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 8 (1) | en_US |
dc.identifier.issn | 0809-9227 | |
dc.identifier.other | FRIDAID: 1036600 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1799 | |
dc.description.abstract | Hva måler den nasjonale leseprøven når den gjennomføres av elever med norsk som andrespråk? I denne artikkelen analyserer vi data som viser at totalskåren på nasjonal leseprøve korrelerer med høy morfologisk bevissthet og forståelse av «opake» uttrykk som polysemer, idiomer og metaforiske uttrykk. I lys av internasjonal forskning tolker vi sammenhengene som kausale: Forståelse av morfologi og opake uttrykk på lesespråket er en forutsetning for høy leseskåre. Den nasjonale leseprøven er utformet med førstespråkselever som målgruppe. Den er ment å måle leseforståelse definert som evne til å finne, tolke og reflektere over informasjon i tekster. Når andrespråkselevene – ofte med lav morfologisk bevissthet og forståelse av opake uttrykk på norsk – gjennomfører prøven, oppstår et validitetsproblem. Dermed blir det avgjørende hvordan andrespråkselevenes prøveresultater tolkes og følges opp. Vi argumenterer for en lit - teraturbasert leseopplæring, der elevene leser skjønnlitteratur og faglitteratur som de mestrer å lese og er interessert i. Litteraturbasert leseopplæring bidrar til å utvikle andrespråkelevens morfologiske bevissthet og kjennskap til opake uttrykk, samtidig som lesingen motiverer til videre lesing | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Nordisk nettverk for andrespråksforskning | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning;8 (1) | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | Leseopplæring | en_US |
dc.subject | Leseprøver | en_US |
dc.subject | Andrespråkselever | en_US |
dc.subject | Morfologi | en_US |
dc.subject | Opake uttrykk | en_US |
dc.title | Andrespråkseleven, leseprøver og litteraturbasert leseopplæring | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |