dc.contributor.author | Hovdelien, Olav | |
dc.date.accessioned | 2013-12-19T12:32:49Z | |
dc.date.available | 2015-04-23T02:03:01Z | |
dc.date.issued | 2013-04-23 | |
dc.identifier.citation | Hovdelien, O. (2013). ikke en arena for forkynnelse: et sekulariseringsperspektiv på skolehistorien. I B. Afset, K. Hatlebrekke & H. Valen Kleive (red.), Kunnskap til hva? : om religion i skolen (s. 169-184 ). Trondheim: Akademika forlag | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-82-321-0209-9 | |
dc.identifier.other | FRIDAID 1026510 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1731 | |
dc.description.abstract | Når det i Stortingsmelding nr. 32 (2000–2001) slås fast at «KRL er et ordinært skolefag» og ikke en arena for forkynnelse eller trospåvirkning, er vi i løpet av få generasjoner kommet ganske langt fra normalplanenes påminnelse om at læreren alltid må «koma i hug at det borna lærer i kristendomskunnskap, skal vera grunnlag for trua og rettleiing for livet deira.» Den prosessen som synliggjøres ved disse to korte sitatene, kan knyttes til begrepet sekularisering. I dette kapitlet skal vi se nærmere på skolehistorien ut fra et slikt sekulariseringsperspektiv, og det vil bli argumentert for at skolen har gjennomgått en sekulariseringsprosess i den forstand at en legitimering av skolens formål med forankring i religion er blitt gradvis svekket helt fra innføringen av obligatorisk allmueskole i 1739, og frem til i dag. Hensikten er å vise hvordan vi ved å anvende et sekulariseringsperspektiv på skolehistorien kan få en utdypet forståelse både for dagens formålsparagraf og RLE-faget, og den historiske prosessen som har ført frem til i dag | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Akademika | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | Religionspedagogikk | en_US |
dc.subject | Skoler | en_US |
dc.subject | Barnehager | en_US |
dc.subject | KRL | en_US |
dc.title | '...ikke en arena for forkynnelse' Et sekulariseringsperspektiv på skolehistorien | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |