dc.contributor.advisor | Stålhane, Jan | |
dc.contributor.author | Aamodt, Gunhilde | |
dc.date.accessioned | 2013-11-14T11:50:40Z | |
dc.date.available | 2013-11-14T11:50:40Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1673 | |
dc.description | Master i yrkespedagogikk | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som har hatt til hensikt å videreutvikle praksis for læringsfremmende vurdering. Prosjektet er gjennomført på Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag ved en videregående skole i Rogaland. Problemstillingen som denne rapporten forsøker å svare på er: Hvordan videreutvikle praksis for underveisvurdering som fremmer læring hos elever på Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag? Det har ikke vært et mål å presentere en oppskrift eller å komme frem til en endelig løsning, men å utvikle eksempler på hvordan han kan jobbe med læringsfremmende vurdering i praksis. Prosjektet har fokusert på følgende tema: Praktisk/muntlige vurderingssituasjoner, bruk av kjennetegn på grad av måloppnåelse, tilbakemeldinger/fremovermeldinger, elevmedvirkning og egenvurdering. Forsknings- og utviklingsprosessen har gått fra våren 2012 til vinteren 2013. Pedagogisk aksjonsforskning og kvalitative metoder er benyttet for å samle inn data og dokumentere og analysere prosessene. Resultatene har vist at praktisk/muntlige vurderingsformer, bruk av kjennetegn på grad av måloppnåelse, konkrete tilbakemeldinger/ fremovermeldinger, elevmedvirkning og egenvurdering er elementer som kan bidra til at elevene utvikler sin kompetanse | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MAYP;2013 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | Yrkespedagogikk | en_US |
dc.subject | Aksjonsforskning | en_US |
dc.subject | Elevmedvirkning | en_US |
dc.subject | Egenvurdering | en_US |
dc.subject | Kompetanse | en_US |
dc.title | Hvordan videreutvikle praksis for underveisvurdering som fremmer læring hos elever på Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |