dc.contributor.advisor | Christensen-Scheel, Boel | |
dc.contributor.advisor | Storsveen, Vigdis | |
dc.contributor.author | Eriksen, Line | |
dc.date.accessioned | 2013-10-04T10:11:45Z | |
dc.date.available | 2013-10-04T10:11:45Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1621 | |
dc.description | Master i formgiving, kunst og håndverk | en_US |
dc.description.abstract | Masteroppgaven Dekket, men ikke tildekket – kistedekor i et samtidig perspektiv tar for seg blomsterdekor av kiste i forbindelse med begravelsesseremoni. Masteroppgaven ser på kistedekoren i sammenheng med samtidige kunstperspektiver. Gjennom problemstillingen…
Hvordan kan formspråket i tradisjonell norsk kistedekor utfordres og utvikles ved hjelp av samtidige kunstperspektiver?
… forsøker masteroppgaven å se kistedekoren opp i mot andre formspråk som kan være med på å utvikle kistedekoren i nye retninger.
Masteroppgaven ser også på kistedekor i et historisk perspektiv, hvor kistedekorens bruk og utvikling i Norge kan ha ført frem til dens utseende i dag. I et samfunn hvor individet er sentral i kulturen, ser ikke den tradisjonelle kistedekoren ut til å samstemme med en slik tankegang. Gjennom det praktisk-estetiske arbeidet blir formspråket gitt flere kvaliteter. Formspråket blir utviklet på grunnlag av det teoretiske perspektivet for oppgaven. Arbeidenes kommunikasjon med kisten utfordres både gjennom plassering av kistedekoren, og i samspillet med rommet.
Funnene fra kistedekorens historikk kan sees på som et bakenforliggende aspekt i kontrast til det praktisk-estetiske arbeidet som oppgavens empiri bygger på. Empirien drøftes opp mot samtidig teori innen skulptur, læreplanen i blomsterdekoratørfaget, brukermedvirkning og andre nært knyttede spørsmål som håndverk og kunsthåndverk. Arbeidene som er produsert til masteroppgaven er et bidrag frem mot en mulig endret praksis for kistedekoren. | nob |
dc.description.abstract | This master thesis
Covered, but not
tucked
in
–
coffin spray
in a
modern
perspective
is about the
floral
arrangement for coffin
in purpose of a memorial ceremony. The assignment compares the
arrangements against the modern art perspectives.
The thesis for the assignment is:
How may the language
of
form
in traditional Norwegian
coffin sprays be challenged
and developed
in
a
perspective
of
modern art?
Through this
master thesis
I
will
attempt
to provide different ways to expand the language of
form
in
coffin sprays.
The
thesis also provides
a historical summary of the coffin sprays
development during the past hundred years. The
historical
summary becomes a
contrast
to
the
empirical material
of the thesis,
the assignments
practical and aesthetic work.
In a perspective
where individuality
has started to
become
more common,
a traditional alternative
in coffin sprays
seems unsuitable.
The empirical material is seen through
contemporary theory in sculpture,
curriculum
in floral
arranging,
user participation
and
other relevant themes as
craft
and
arts and craft
or
handicraft.
This master thesis
is looking for alternatives in
use of
language of form
and placement of the
form.
The language and placement
may combine the coffin sprays together with the service room.
The production of the work for the master thesis
may be a part of a change in
the
coffin spray
practice. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for estetiske fag | en_US |
dc.subject | Kistedekor | en_US |
dc.subject | Kister | en_US |
dc.subject | Dekorasjoner | en_US |
dc.subject | Blomster | en_US |
dc.subject | Begravelser | en_US |
dc.subject | Dekoratører | en_US |
dc.subject | Kunst | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140 | en_US |
dc.title | Dekket, men ikke tildekket : kistedekor i et samtidig perspektiv | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |