Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJonsmoen, Kari Marien_US
dc.contributor.authorGreek, Mariten_US
dc.date.accessioned2013-03-22T08:39:00Z
dc.date.available2013-03-22T08:39:00Z
dc.date.issued2012en_US
dc.identifier.citationJonsmoen, K.M. & Greek, M. (2012). Skrivekår i profesjonsutdanning. UNIPED, 35 (4)en_US
dc.identifier.issn1500-4538en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 962102en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1407
dc.description.abstractStudier ved Høgskolen i Oslo (HiO) 2010/2011 viser at studenter i liten grad har utbytte av den ordinære skriveveiledningen de mottar. Veiledningen bidrar verken til økt skrivekompetanse eller økt faglig forståelse. Artikkelforfatterne har fulgt både studenter og lærere gjennom deres skriveprosess. I lys av forskernes egen skriveprosess sammenholdes data fra læreres tekstproduksjon med studentenes skrivehistorier og deres uttrykte behov for veiledning. Funn viser at både studenter og lærere er usikre og famlende i sin fagskriving. Studentene ønsker en veiledning som fremmer faglig læring og tekstutvikling, men lærernes tekstkompetanse synes ikke å være tilstrekkelig til å møte dette behovet. Studien synliggjør nødvendigheten av større fokus på tekst- og skrivekompetanse hos både faglærere og studenter. Artikkelen er ment som et innlegg i debatten om hvordan vi kan møte utfordringer knyttet til studenters skriving i høyere utdanning og hvilke faktorer som må være til stede for at skriveprosessen skal være faglig meningsfull, stimulerende og føre til læring hos studentene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofseriesUNIPED;35 (4)en_US
dc.subjectSkriveprosessenen_US
dc.subjectVeiledningen_US
dc.subjectSkrivekompetanseen_US
dc.subjectProfesjonsutdanningen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleSkrivekår i profesjonsutdanningen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.3402/uniped.v35i4.20258


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel