dc.contributor.author | Jonsmoen, Kari Mari | en_US |
dc.contributor.author | Greek, Marit | en_US |
dc.date.accessioned | 2013-03-22T08:39:00Z | |
dc.date.available | 2013-03-22T08:39:00Z | |
dc.date.issued | 2012 | en_US |
dc.identifier.citation | Jonsmoen, K.M. & Greek, M. (2012). Skrivekår i profesjonsutdanning. UNIPED, 35 (4) | en_US |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 962102 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1407 | |
dc.description.abstract | Studier ved Høgskolen i Oslo (HiO) 2010/2011 viser at studenter i liten grad har utbytte av den ordinære skriveveiledningen de mottar. Veiledningen bidrar verken til økt skrivekompetanse eller økt faglig forståelse. Artikkelforfatterne har fulgt både studenter og lærere gjennom deres skriveprosess. I lys av forskernes egen skriveprosess sammenholdes data fra læreres tekstproduksjon med studentenes skrivehistorier og deres uttrykte behov for veiledning. Funn viser at både studenter og lærere er usikre og famlende i sin fagskriving. Studentene ønsker en veiledning som fremmer faglig læring og tekstutvikling, men lærernes tekstkompetanse synes ikke å være tilstrekkelig til å møte dette behovet. Studien synliggjør nødvendigheten av større fokus på tekst- og skrivekompetanse hos både faglærere og studenter. Artikkelen er ment som et innlegg i debatten om hvordan vi kan møte utfordringer knyttet til studenters skriving i høyere utdanning og hvilke faktorer som må være til stede for at skriveprosessen skal være faglig meningsfull, stimulerende og føre til læring hos studentene. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.ispartofseries | UNIPED;35 (4) | en_US |
dc.subject | Skriveprosessen | en_US |
dc.subject | Veiledning | en_US |
dc.subject | Skrivekompetanse | en_US |
dc.subject | Profesjonsutdanning | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Skrivekår i profesjonsutdanning | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.3402/uniped.v35i4.20258 | |