Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjølstad, Eli
dc.contributor.advisorØgrim, Leikny
dc.contributor.authorSimensen, Elin Dybdal
dc.date.accessioned2013-02-14T12:45:10Z
dc.date.available2013-02-14T12:45:10Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1361
dc.descriptionMaster i IKT-støttet læringen_US
dc.description.abstractBakgrunnen for forskningen stammer fra eget feltarbeid. I samarbeid med Senter for IKT i utdanningen fikk jeg mulighet til å utvikle ti pedagogiske opplegg med bruk av digitale verktøy. I løpet av gjennomføringen av oppleggene ble jeg nysgjerrig på hvordan førskolebarn samhandlet med hverandre i den aktuelle konteksten. Følgende problemstilling ble utformet: På hvilken måte kommuniserer og deler førskolebarn erfaringer med hverandre i pedagogisk aktivitet med bruk av digitale verktøy. Førskolebarna samhandler i en formell læringssituasjon som betyr at aktiviteten styres av en voksen. I følge innholdet i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2011) forstås læring i barnehagen som en sosial utviklingsprosess og kan sammenlignes med Vygotskijs (2008) syn på barns læring. Naturlig nok er derfor forskningen festet til sosiokulturell læringsteori. Nøkkelbegrepet i studien er samhandling og forstås som gjensidig vekselvirkning, både mellom førskolebarn og mellom førskolebarn og digitale verktøy. Forskningen tar for seg samspill som kommunikasjon og deling av erfaringer. Av den grunn er også Meads (2005) kommunikasjonsteori en del av forskningens teoretiske rammeverk. Empirien er hentet fra observasjon og intervjuer. For observasjonens skyld ble det arrangert to workshops, dette var bildefortelling og kreativ utfoldelse gjennom bruk av nettbrett. Hver workshop ble gjennomført i to forskjellige barnehager med til sammen 16 førskolebarn som deltagere. En førskolelærer fra hver barnehage ledet workshopene. I etterkant av den siste workshopen ble førskolelærerne intervjuet for å gi et større perspektiv på observasjonene. Ved hjelp av en egenutviklet teoretisk modell, aktivitetsdiamanten, sammenfattes både teori og empiri for å studere forskningsspørsmålet. Helhetsforståelsen viser at førskolebarn som er i samhandling med digitale verktøy kommuniserer både verbalt og nonverbalt med hverandre, og den pedagogiske konteksten fremmer en dynamisk prosess slik at førskolebarna kan nyttiggjøre seg av hverandres erfaringer.nob
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studieren_US
dc.subjectFørskoleren_US
dc.subjectBarnen_US
dc.subjectDigitale verktøyen_US
dc.subjectKommunikasjonen_US
dc.subjectIKTen_US
dc.subjectBarnehageren_US
dc.subjectLæringen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleFørskolebarn i samhandling med digitale verktøy : en kvalitativ studie om kommunikasjon og deling av erfaringer mellom førskolebarn i pedagogisk aktivitet med bruk av digitale verktøyen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel