dc.contributor.advisor | Lien, Tove | |
dc.contributor.author | Styrkson, Knut | |
dc.date.accessioned | 2012-07-31T14:43:03Z | |
dc.date.available | 2012-07-31T14:43:03Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1227 | |
dc.description | Master i yrkespedagogikk | en_US |
dc.description.abstract | Prosjektet handler om kunnskapsdeling. Om hvordan man får personlig utvikling og økt kompetanse ved å dele erfaringer og kunnskap med kolleger. Teorien som ligger til grunn hører inn under det sosialkonstruktivistiske paradigmet hvor den lærende sees i sammenheng med den sosiale konteksten læringen foregår i. Tesen er at ambulansearbeidere kan øke sin kompetanse og dermed være i stand til å utføre jobben sin bedre ved å dele kunnskap og erfaringer med kolleger.
Hensikten med prosjektet var å gå i dybden og gjøre undersøkelser om hvordan kunnskapsdelingen egentlig foregår og videre om det er mulig å forbedre, utnytte og tilrettelegge for bedre og mer effektiv kunnskapsdeling blant ambulansearbeidere. Sentrale spørsmål ble hvordan opplever ambulansearbeiderne at de deler kunnskap og hvilke erfaringer og meninger de har om det å dele kunnskap med kolleger?
Et sentralt spørsmål er om kunnskapsdeling som en del av organisasjonens læringsstrategi kan være et godt middel for å nå samfunnets mål og krav til ambulansetjenester? Kunnskapsdeling alene kan ikke kvalitetssikre ambulansearbeidernes kompetanse. Deling av kunnskap og erfaringer må inngå som en del av organisasjonens læringsstrategi. En mulighet er å utvikle og arbeide på det personlige og organisasjonsmessige nivået parallelt. Hvis ambulansearbeiderne vet at de har den nødvendige kompetansen vil det gi større trygghet i jobben og de vil gjøre en bedre jobb. Det vil gi et bedre tilbud til befolkningen.
Det har vært flere hendelser omtalt i media de siste årene hvor ambulansearbeidere har vært i søkelyset. Det viser at det er behov for å ruste kollegene for fremtiden. Målet må være å utvikle en helhetlig ambulansetjeneste som hele tiden kan og må bli bedre. Det betyr at ambulansetjenesten alltid må være i forkant, ikke minst på skolering av ambulansearbeidere. Ambulansearbeidere har til tider en meget hektisk og belastende arbeidshverdag hvor den enkeltes kompetanse står sentralt i håndteringen av akutt syke eller skadede mennesker. Ambulansearbeidere deler mye kunnskap allerede men de kan samtidig bli mye bedre. Det er et stort potensial i å utvikle kunnskapsdeling som læremetode for ambulansearbeidere slik at de får økt sin kompetanse til å møte de utfordringene som ligger i en hektisk ambulansehverdag | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MAYP;2012 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | Yrkespedagogikk | en_US |
dc.subject | Kompetanseheving | en_US |
dc.subject | Kunnskapsdeling | en_US |
dc.subject | Ambulansearbeidere | en_US |
dc.subject | Læringsstrategier | en_US |
dc.title | Fra personlig erfaring til kollektiv kunnskap: Hvordan kunnskapsdeling kan øke kompetansen hos ambulansearbeidere | en_US |
dc.title.alternative | From personal experience to collective knowledge: how knowledgesharing can increase the skills of ambulance workers | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |