Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLien, Tove
dc.contributor.authorDjupvik, Tage
dc.date.accessioned2012-07-31T13:36:42Z
dc.date.available2012-07-31T13:36:42Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1223
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken_US
dc.description.abstractInnen fagopplæringen står lærlingeordningen sterkt. Hovedstrukturen er at den fremtidige fagarbeideren gjennomfører to eller tre år på skole for deretter å avslutte opplæringen med 18 eller 30 måneder i bedrift. Tematisk har denne masteroppgaven dreid seg om underveisvurdering av lærlinger innen automatikerfaget med fokus på egenvurdering og egendokumentasjon. Problemstillingen til prosjektet har vært: ”På hvilken måte kan lærlingens medvirkning i vurderingsprosessen bidra til læring” Ved økt fokus på lærlingens egenvurdering og egendokumentasjon gjennom bruk av det nettbaserte vurderings- og dokumentasjonsprogrammet FIFF, søkte prosjektet å finne ny kunnskap om læringsutbytte. Dette for å undersøke om valgte elektroniske verktøy bedret lærlingen egen oppfatning av læring. Undersøkelsene hadde et kvalitativt triangulert uttrykk med individuelle intervjuer, gruppeintervjuer samt deltagende observasjon som undersøkelsesmetoder. Sentralt i den teoretiske forklaringsrammen til oppgaven står sosial konstruktivisme og Etienne Wengers sosiokulturelle læringsteori. Studien har hatt en eksplorerende design med et hermeneutisk forklaringsuttrykk. Analytisk hadde den en temasentrert tilnærming hvor forskningsspørsmålene dannet grunnlag for struktur for teori, analyse og drøfting. Undersøkelsen ble gjennomført med to grupper lærlinger og deres faglige og pedagogiske instruktører gjennom hele 2011. Bruk av nettbaserte vurderingsverktøy kan gi lærlingene bedre oversikt over egen opplæring. Studien viser at lærlingene mener instruktørens nærhet til vurdering- og læringsaktiviteten synes å ha en sentral betydning. Distansen som et nettbasert vurdering- og tilbakemeldingsverktøy gir, og den tette oppfølging som lærlingene mener må være til stede for at læring skal finne sted, kan derfor fremstå som en utfordring. Økt fokus på bruk av nivådifferensierte læreplanmål i egenvurderingsarbeidet synes å kunne gi økt forståelse for faget og at lærlingenes egen oppfatning av læring styrkes. Det kan derfor ikke konkluderes gjennom signifikante funn at bruk av FIFF bidrar til økt læring. Men funn tyder på at læringenes egen oppfatning av læring styrkes gjennom bruk av elektroniske og/eller nettbaserte vurderings- og dokumentasjonsverktøyen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2012
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectYrkespedagogikken_US
dc.subjectLærlingeren_US
dc.subjectAutomatikerfageten_US
dc.subjectYrkesfagen_US
dc.subjectEgenvurderingen_US
dc.subjectEgendokumentasjonen_US
dc.titleLærlingen som drivkraft i læringsarbeideten_US
dc.title.alternativeThe apprentice as the driving force in the learning process
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel