dc.contributor.advisor | Sannerud, Ronny | |
dc.contributor.advisor | Brevik, Birger | |
dc.contributor.author | Hovland, Kjersti | |
dc.date.accessioned | 2012-07-31T13:06:36Z | |
dc.date.available | 2012-07-31T13:06:36Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1221 | |
dc.description | Master i yrkespedagogikk | en_US |
dc.description.abstract | Singel-casestudien følger eleven Zits som vil bli elektriker gjennom Vg1 og Vg2. Gjennom tre dybdeintervjuer belyses problemstillingen Hvordan er eleven Zits’ opplevelse av relevans i opplæringen i programfag og prosjekt til fordypning på Vg1 og Vg2, sett i forhold til egen utdanningsplan?
Teoretisk ramme for studien er knyttet til teori om undervisningsprinsippene (Hiim & Hippe, 1989; Nilsen & Sund, 2008), til Læringsplakatens (Utdanningsdirektoratet, 2006e) føringer om relevans i opplæringen og til utøvelse av lærerrollen. Oppsummert viser studien at;
• Innholdet i opplæringen i alle programfag må forstås som relevant i forhold til hans utdanningsplan for å motivere til læring. Zits mener at elevene må få bruke PTF til fordypning i det lærefaget de er mest interessert i.
• Zits er usikker på hva slags kompetanse han trenger som elektriker.
• Utøvelse av lærerrollen er en vesentlig faktor for Zits sin opplevelse av relevans, og dermed hans motivasjon for å lære. Lærerne må være engasjerte, faglig dyktige og velge metoder ”som får det ut”.
Studien belyser hvor viktig det er at lærer differensierer opplæringen. Lærer må kunne konkretisere opplæringen, vise overføringsverdi og knytte læringsinnholdet til relevans i fremtidig yrkesutøvelse. Studien bidrar til å løfte elevens stemme. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MAYP;2012 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | Yrkespedagogikk | en_US |
dc.subject | Videregående opplæring | en_US |
dc.subject | Relevans | en_US |
dc.subject | Yrkesfag | en_US |
dc.subject | Lærerrollen | en_US |
dc.subject | Differensiert opplæring | en_US |
dc.title | Hva skal jeg med det' a? En studie som belyser eleven Zits' opplevelse av relevans i opplæringen på Vg1 og Vg2 | en_US |
dc.title.alternative | What do I need it for? A study that highlights the student Zits' experience of the relevance of the training in technical subjects during 1st and 2nd year of education, in relation to his own future profession | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |