Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMosdøl, Annhild
dc.contributor.advisorGarnweidner, Lisa
dc.contributor.authorFrisvold, Cathrine Øverås
dc.date.accessioned2012-06-29T07:46:45Z
dc.date.available2012-06-29T07:46:45Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1194
dc.descriptionMaster i samfunnsernæringen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Et sunt og variert kosthold fra starten av livet er viktig for å forebygge sykdom og utvikling av overvekt hos barn og unge. Hensikten med masteroppgaven var å evaluere brukervennligheten til offentlig, skriftlig informasjonsmateriell om kosthold og ernæring som gis til sped- og småbarnsforeldre i syv europeiske land. Materiell og metode: Materialenes format og innhold ble kartlagt, og deretter ble brukervennligheten evaluert med Suitability Assessment of Materials (SAM). Hvert materiale fikk en totalscore som prosent av maksimal mulig poengscore. Videre gav prosentscoren grunnlag for rangering av materialene som enten «not suitable» (0-39 %), «adequate» (40-69 %), eller «superior» (70-100 %). Materialenes grad av kulturtilpasning ble spesielt vektlagt i evalueringen. Resultater: Det var store variasjoner i materialenes format og innhold. Etter SAM-evalueringen fikk materialene en gjennomsnittlig totalscore på 67 prosentpoeng. Fire av syv materialer fikk en totalscore på over 69 prosentpoeng og ble dermed rangert som «superior». De tre resterende materialene ble rangert som «adequate». Tyskland fikk høyeste totalscore med 78 prosentpoeng og Sveits fikk laveste totalscore med 47 prosentpoeng. Materialene scoret gjennomsnittlig høyest i SAM-kategorien layout and typography (80 % av totalscore) og gjennomsnittlig lavest i SAM-kategorien cultural appropriateness (51 % av totalscore). Konklusjon: Den gjennomsnittlige totalscoren for alle informasjonsmaterialene var relativt høy (67 %). Resultatene indikerer likevel at det trolig er et forbedringspotensiale for skriftlig informasjonsmateriell. Dette gjelder spesielt for aspektene kulturtilpasning og bildebruk. Videre kan de se ut til at det er behov for nyere evalueringsverktøy for skriftlig helseinformasjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.relation.ispartofseriesMAEH;2012
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Ernæring: 811en_US
dc.subjectKostholdsinformasjonen_US
dc.subjectHelseinformasjonen_US
dc.subjectSmåbarnsforeldreen_US
dc.subjectSpedbarnsforeldreen_US
dc.titleEn evaluering av offentlig, skriftlig informasjonsmateriell om kosthold og ernæring for sped- og småbarnsforeldre i syv europeiske landen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel