Gjennomgang av evidensbasert leseopplæring med vekt på en atferdsanalytisk tilnærming, presisjonsopplæring ( artikkel 1)
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1157Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det er behov for økt kunnskap om lese- og skrivevansker, og hvilke tiltak som er mest effektive for å fremme tidlig leseutvikling. Norske elever er svake lesere sammenlignet med elever i våre naboland, viser internasjonale undersøkelser som PIRLS og PISA. Vi må til USA for å finne metoder som baserer seg på vitenskapelige dokumenterte funn om hva som er effektiv leseopplæring. Studien har tatt sikte på å undersøke om tre elever som skårer under kritisk grense på nasjonal kartlegging i lesing, vil forbedre sine leseferdigheter gjennom en seks ukers intervensjon basert på Presisjonsopplæring. Både nasjonal og internasjonal forskning gir støtte til at avkoding og flyt er en sentral faktor for å utvikle både leseferdigheter og god leseforståelse. Resultatene fra studien viser at samtlige elever oppnådde betydelig forbedring av leseflyt på lesing av bokstaver og lydrette ord, to- og trelydsord. Videre viste de tre elevene også en økning av lesefrekvens når det ble testet på lesing av ord som ikke har vært trent, men ikke tilsvarende det nivået som på ordlistene som ble trent under intervensjonen
Beskrivelse
Master i læring i komplekse systemer