Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Stokke, Ruth Seierstad"
-
Bli med inn i teksten. Aksjonslæring på mellomtrinnet med høytlesning som utgangspunkt for arbeid med litterær kompetanse
Schei, Sissel Larssen (Master thesis, 2023)Mitt engasjement som lærer gjelder hele eleven og hens erfaringsverden og mitt mandat er å finne elevens potensiale og fremme elevens utvikling. For meg blir den naturlige konsekvensen å dyrke frem en leseglede i et ... -
Early Years Literacy Program - en modell for grunnleggende lese-og skriveopplæring i flerspråklige klasserom?
Palm, Kirsten; Stokke, Ruth Seierstad (Norsklæreren;(4), Journal article; Peer reviewed, 2013)I denne artikkelen presenterer vi et forsknings- og utviklingsprosjekt knyttet til en modell for den grunnleggende lese- og skriveopplæringen på første til fjerde trinn i grunnskolen som kalles Early Years Literacy Program ... -
Elever med norsk som andrespråk leser tegneserieromanen Sult (Ernstsen, 2019)
Lorentsen, Kristin (Master thesis, 2024)Dette er en kvalitativ klasseromsstudie som undersøker hvordan andrespråkselever på videregående leser, tolker og diskuterer Martin Ernstsens tegneserieadaptasjon av 1800-tallsteksten Sult av Knut Hamsun. To forskningsspørsmål ... -
«Jeg tror ikke han dør, barn dør ikke av kreft og hvertfall ikke barn i bøker». En klasseromstudie om barns kognitive skjema i møte med en utfordrende bildebok
Kvam, Kristine Momrak (Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg møtet mellom barns kognitive skjema og en utfordrende bildebok med temaene alvorlig sykdom og død. Boka jeg har valgt å bruke er Vi er LØVER! av Jens Mattsson og Jenny Lucander. Oppgavens ... -
Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+)
Stokke, Ruth Seierstad; Giæver, Tonje Hilde; Røed, Dag Freddy (Peer reviewed; Journal article, 2024)«Å skrive seg til lesing med digital lydstøtte» (STL+) som metode for skriveopplæring har fått fornyet aktualitet med økt tilgang til digitale enheter i norsk skole. STL+ framstilles som en sam- mensatt pedagogisk metode ... -
«Man må jo ha noe håndfast å vise til også» - En kvalitativ studie av fire læreres erfaringer og synspunkter på kartlegging og vurdering av innføringselever
Håland, Nora Hinojosa (Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne oppgaven er å se på hvordan innføringslærere kartlegger og vurderer andrespråkselever i overføringen fra innføringsklasser til ordinære klasser. Oppgaven tar utgangspunkt i tre forskningsspørsmål ... -
'Men han har forskjellig farge på øynene.' Om barns møte med litteratur i skolen sett i lys av teori om mentalisering og Theory of Mind.
Stokke, Ruth Seierstad (Norsklæreren;(4), Journal article; Peer reviewed, 2014)Utgangspunktet for artikkelen er en resepsjonsstudie av en gruppe seksåringer på barnetrinnet som leser bildeboken Bukkene Bruse på Badeland av Rørvik og Moursund (2009). I samtale om boken begynner barna å undre seg over ... -
Natureculture in a Stallo tale: Harmonious dwelling or troubling postequilibrium? The picturebook Sølvmånen by Sissel Horndal (2015)
Stokke, Ruth Seierstad (Barnelitterært forskningstidsskrift;årgang 11, hefte 1, Peer reviewed; Journal article, 2020-03-13)This article examines a retelling of a traditional Sami tale in the picturebook Sølvmånen [Silver Moon] by Sissel Horndal (2015). The book tells the story of a girl who is abducted by the Stallo, an Ogre well known in Sami ...