Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Standal, Øyvind Førland"
Now showing items 1-20 of 24
-
Adapted Physical Activity Professionals in Rehabilitation: An Explorative Study in the Norwegian Context
Standal, Øyvind Førland; Nyquist, Tor Erik; Mong, Hanne Herigstad (Adapted Physical Activity Quarterly;Volume 35, Issue 4, Pages: 458-475, Journal article; Peer reviewed, 2018-10)Adapted physical activity (APA) is characterized by a strong orientation to professional practice. Currently, there exists limited empirical research about the professional status of APA in the context of rehabilitation. ... -
Aktiviteter med lav puls og liten kraft i kroppsøvings- og breddeidrettsfaget. «Hvilke opplevelser og erfaringer peker seg ut som meningsfulle for lærer og elever i aktiviteter med lav puls og liten kraft?»
Bratten, Judith Helene (Master thesis, 2017)Jeg har som lærer i videregående skole, vært opptatt av å lære bort yoga, qigong, massasje, dans og avspenningsteknikker, men også opplevd at verdien av aktivitetene har vært omdiskutert i praksisfeltet. I kroppsøvingslitteraturen ... -
Allmenndannelse i kroppsøvingsfaget. En kvalitativ studie av hvordan kroppsøvingslærere på videregående skole legger opp til allmenndanning i sin undervisning
Pedersen, Silje Kjærra (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er temaet allmenndanning i kroppsøving. Formålet er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere på videregående skole legger til rette for allmenndanning i sin undervisning. Grunnlaget for funnene i studien ... -
Competition in Physical Education: Avoid, Ask, Adapt or Accept?
Aggerholm, Kenneth; Standal, Øyvind Førland; Hordvik, Mats (Quest (National Association for Physical Education in Higher Education);Volume 70, 2018 - Issue 3, Journal article; Peer reviewed, 2018-01-17)Competition is an essential part of youth sport. But should it also be part of the curriculum in physical education? Or are competitive activities incompatible with the educational context? While some researchers have ... -
Developing the practising model in physical education: an expository outline focusing on movement capability
Barker, Dean; Aggerholm, Kenneth; Standal, Øyvind Førland; Larsson, Håkan (Physical Education and Sport Pedagogy;Volume 23 - Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2018)Background: Physical educators currently have a number of pedagogical (or curricular) models at their disposal. While existing models have been well-received in educational contexts, these models seek to extend students’ ... -
Embodiment. Philosophical considerations of the body in adaptive physical education.
Standal, Øyvind Førland (Chapter; Peer reviewed, 2020-01-30)In this chapter, the concept embodiment is introduced. This is done by taking the perspective of phenomenological philosophy, a school of thought that emphases lived experience and theorizes the body as something more than ... -
‘Feeling better’: embodied self-knowledge as an aspect of movement capability
Standal, Øyvind Førland; Bratten, Judith Helene (Physical Education and Sport Pedagogy;Volume 26, 2021 - Issue 3: Developing movement capability in physical education, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-17)Background: The literature on movement capability critiques the traditional content of physical education (i.e. the what of physical education) and the subject’s reliance on teacher-led methods (i.e. the how of physical ... -
Folkehelse og livsmestring i et didaktisk perspektiv: En systematisk litteraturstudie
Ormestad, Torvald Emil (Master thesis, 2022)Med implementeringen av Fagfornyelsen (LK20) viser Utdanningsdirektoratet at elevenes fysiske og psykiske helse skal tas på alvor. I lys av en økt individualisering vurderes kompetanser knyttet til å gjøre ansvarlige ... -
Fotball i kroppsøving. Ein kvalitativ studie av korleis lærarar brukar, og grunngir bruken av, fotball som aktivitet i kroppsøvingsundervisning i ungdomsskulen
Ness, Ola Furnes (Master thesis, 2020)Det overordna temaet for denne masteroppgåva er fotball i kroppsøving. Fotball og andre ballspel og idrettsaktivitetar har lange tradisjonar som ein sentral del av det elevar møter i kroppsøvingsundervisning. I seinare tid ... -
“He is not crying for real”: severe, multiple disabilities and embodied constraint in two special-needs education units
Evensen, Kristin Vindhol; Ytterhus, Borgunn; Standal, Øyvind Førland (Society, Health & Vulnerability;Volume 8, Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2017)Students with severe and multiple disabilities are, according to official Norwegian policies, to be included in ordinary school settings. Yet usually their schooldays are organized differently from those of their ... -
“I Guess that the Greatest Freedom ...”: A Phenomenology of Spaces and Severe Multiple Disabilities
Evensen, Kristin Vindhol; Standal, Øyvind Førland (Indo-Pacific Journal of Phenomenology;Edition 2, Journal article; Peer reviewed, 2017-11)This paper expresses wonder about how bodies in motion can lead towards an understanding of lived meaning in silent lifeworlds. In such lifeworlds, expressions are without words, pre-symbolic, and thus embodied. To address ... -
Jenter skal jo ikke se ut som en Barbie: En kvalitativ studie om kropp, kroppsideal og kroppspress blant jenter i 9. klasse
Jonassen, Gunnhild Sæbø (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Temaet i masteroppgaven er kropp, kroppsidealer og kroppspress blant jenter i 9.klasse. Studien har en vitenskapelig forankring i fenomenologi, med utgangspunkt i elevens livsverden. Studien har en kvalitativ tilnærmingsmetode, ... -
Konkurranse i kroppsøving - En kvalitativ studie av konkurranse i kroppsøving på barneskolen
Solberg, Eiven Hølmo (Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg konkurranse i kroppsøving som tema, med retning mot barneskoler. Jeg har formulert en problemstilling som lyder slik: «Hvordan konkurranse fungerer i kroppsøving på barneskolen og om lærere merker ... -
«Kroppsøvingsfaget er ikke bare lærerstyrt ballidrett, men mye annet» - en kvalitativ studie om begrunnelsene for kroppsøvingslæreres valg av undervisningsmetoder og aktiviteter
Haukeland, Jahn-Henning (Master thesis, 2020)Forskning tyder på at kroppsøvingsundervisningen i Norge er basert på tradisjonelle undervisningsmetoder og aktiviteter. Målet med studien var derfor å undersøke hvorfor ungdomsskolelærere underviser som de gjør i faget. ... -
Læring om kropp og helse i egentrening: En kvalitativ studie om hva elevene på tredje året i videregående skole lærer om kropp og helse i og gjennom egentrening
Hannevig, Håkon Sandmo (Master thesis, 2020)Hensikt: Problemstillingen i denne studien er; “Hva lærer elever på tredje året i videregående skole om kropp og helse i og gjennom egentrening?” Her er jeg interessert i hvordan elevenes læring kommer til uttrykk både ... -
On practising in physical education: outline for a pedagogical model
Aggerholm, Kenneth; Standal, Øyvind Førland; Dean, Barker; Håkan, Larsson (Physical Education and Sport Pedagogy;Volume 23 - Issue 2, Journal article; Peer reviewed, 2018)Background: Models-based approaches to physical education have in recent years developed as a way for teachers and students to concentrate on a manageable number of learning objectives, and align pedagogical approaches ... -
På hvilke måter kan gruppearbeid brukes for å fremme læring i kroppsøving - Et litteraturstudie
Granlund, Magnus Høgåsen (Master thesis, 2021)Gruppearbeid er en vanlig del av dagens kroppsøvingsundervisning. Elevene deler seg inn i grupper eller par for å trene på idrettslige teknikker eller fysiske ferdigheter som er vanlig i kroppsøving. Men som Barker et al., ... -
Pedagogies of embodiment in physical education - a literature review
Aartun, Iselin; Walseth, Kristin; Standal, Øyvind Førland; Kirk, David (Sport, Education and Society;, Journal article; Peer reviewed, 2020-09-15)Physical education puts the body center stage. Embodiment has emerged as a concept that broadens the focus on the body beyond the dualistic natural scientific point of view. Research into embodied learning and embodiment ... -
Phenomenology of Professional Practices in Education and Health Care: An Empirical Investigation
Bjorbærkmo, Wenche Schrøder; Evensen, Kristin Vindhol; Groven, Karen Synne; Rugseth, Gro; Standal, Øyvind Førland (Phenomenology & Practice;Volume 12 (2018), No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2018)In this article a group of professionals working in education and health care explore professional practices and interactions from a phenomenological perspective, drawing on Max van Manen’s conceptualization of the ... -
Teaching health in physical education: An action research project
Mong, Hanne Herigstad; Standal, Øyvind Førland (European Physical Education Review;Volume 28, Issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2022-02-25)In the Norwegian curriculum for physical education (PE), health is one of several topics students should learn about. However, the way in which many educators conceptualize health can impact both what students learn and ...