Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Skaar, Håvard"
-
Affordances of writing in digital media in and out of school –Comparing Norwegian 5th-graders’ practices in 2005 and 2017
Skaar, Håvard (Nordic Journal of Literacy Research;Vol. 6 | No. 3 | 2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-09)At present, young Norwegians are spending more time than ever in front of a computer screen (Statistisk sentralbyrå, 2015; Medietilsynet, 2016). How is this use of digital media affecting their writing in and out of school? ... -
Branded selves : how children in Norway relate to marketing on a social network site
Skaar, Håvard (Journal of children and media;3 (3), Journal article; Peer reviewed, 2009-07-22)Theories of branding and self presentation inform an ethnographic study of how a group of classmates aged 11–12 construct identities by use of the brands and branded resources made available to them on the social network ... -
Digitalized story making in the classroom : a social semiotic perspective on gender, multimodality and learning
Skaar, Håvard (Seminar.net : Media, technology and lifelong learning;3 (1), Academic article, 2007)The article takes the case of pupils in a fifth-year primary school class (10-11 years old) who use text and pictures in their creative writing on the classroom computers. The study confirms what the research ... -
Et innblikk i lesepraksisen til fire elever med norsk som andrespråk - med fokus på kunnskaper om, og bruk av, lesestrategier ved lesing av skjønnlitterær tekst på ungdomstrinnet
Flo, Ingrid (Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å kaste lys over lesepraksisen til elever med norsk som andrespråk. På bakgrunn av dette ønsker jeg å undersøke hvordan kunnskaper om, og bruk av, lesestrategier påvirker leseforståelsen til ... -
Et innblikk i lesepraksisen til fire elever med norsk som andrespråk - med fokus på kunnskaper om, og bruk av, lesestrategier ved lesing av skjønnlitterær tekst på ungdomstrinnet
Flo, Ingrid (Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å kaste lys over lesepraksisen til elever med norsk som andrespråk. På bakgrunn av dette ønsker jeg å undersøke hvordan kunnskaper om, og bruk av, lesestrategier påvirker leseforståelsen til ... -
Hva får elever til å lese på fritiden? Om lesemotivasjon, sjangervalg og mediebruk på 6. trinn
Stavem, Gro Marie; Skaar, Håvard (Texter om svenska med didaktisk inriktning;, Chapter, 2023) -
Kritisk tenking i norskfaget - Eit utval lærarar sine opplevingar av moglegheiter og utfordringar
Bjørnereim, Maria (Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet undersøker kva eit utval norsklærarar på ungdomsskulen legg i omgrepet kritisk tenking, og kva moglegheiter og utfordringar dei opplever i møte med dette oppdraget. Gjennom ein kvalitativ intervjustudie ... -
The Relevance and Educational Value of Social Network Sites for Classroom Literacy Learning: a discussion based on empirical work with Norwegian students and teachers
Skaar, Håvard (Nordic Journal of Digital Literacy;6, Journal article; Peer reviewed, 2011) -
Technology in L1: A Review of Empirical Research Projects in Scandinavia 1992-2014
Elf, Nikolaj Frydensbjerg; Hanghøj, Thorkild; Skaar, Håvard; Erixon, Per-Olof (L1-Educational Studies in Language and Literature;, Journal article; Peer reviewed, 2015)In recent decades, several Scandinavian research projects have had an explicit focus on how technology intervenes in L1 (or so-called Mother Tongue Education) practices in Swedish, Norwegian and Danish educational contexts, ... -
Why students plagiarise from the internet: The views and practices in three Norwegian upper secondary classrooms
Skaar, Håvard; Hammer, Hugo (International Journal for Educational Integrity;9 (2), Journal article; Peer reviewed, 2013)In a two-part mixed methods study, internet-based plagiarism amongst Norwegian upper secondary students was measured and related to performance level and knowledge of source use. Subsequently, interviews were conducted to ... -
Writing and pseudo-writing from Internet-based sources: Implications for learning and assessment
Skaar, Håvard (Literacy;49(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)In recent years, plagiarism has been on the increase across the Western world. This article identifies Internet access as a contributory cause of this trend and addresses the implications of readily available Internet ...