Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Seland, Idunn"
Now showing items 1-20 of 27
-
Aims of citizenship education across Nordic countries: Comparing school principals' priorities in citizenship education 2009-2016
Seland, Idunn; Huang, Lihong; Arensmeier, Cecilia; Bruun, Jens; Löfström, Jan (IEA Research for Education;Volume 11, Chapter; Peer reviewed, 2021-02-27)The Nordic welfare state has been associated with certain ideas of citizenship, the highlights of which are equal rights, social mobility, democracy, and participation. To better understand how these ideas are interpreted ... -
Barn og unges fritid i et kjønns- og likestillingsperspektiv
Seland, Idunn; Persson, Marlene; Eriksen, Ingunn Marie (NOVA Rapport;5/19, Research report, 2019)Har gutter og jenter lik mulighet til deltakelse i fritidsaktiviteter? I denne rapporten undersøkes dette spørsmålet i en gjennomgang av norske og nordiske forskningsbidrag fra de siste ti årene. Gutter og jenter velger ... -
Conceptualizing Well-being in Youth: The Potential of Youth Clubs
Eriksen, Ingunn Marie; Seland, Idunn (Young - Nordic Journal of Youth Research;, Journal article; Peer reviewed, 2020-07-12)This study identifies key mechanisms in youth clubs for fostering well-being among vulnerable youths. We develop a framework to conceptualise prerequisites of well-being in youth, namely having a safe place to be, ... -
Conditions contributing to positive and negative outcomes of children's ICT use: Protocol for scoping review
Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Kapella, Olaf; Parsanoglou, Dimitris; Sisaks, Merike (Societies;Volume 12 / Issue 5, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-09)Children and young people are often labelled the “digital generation”, naturally equipped with the skills to reap the benefits of digitised education, working life and communication through social media now and in the ... -
Conditions Contributing to Positive and Negative Outcomes of Children’s ICT Use: Protocol for a Scoping Review
Seland, Idunn; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Hyggen, Christer; Kapella, Olaf; Parsanoglou, Dimitris; Sisask, Merike (Societies;Volume 12 / Issue 5, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-09)Children and young people are often labelled the “digital generation”, naturally equipped with the skills to reap the benefits of digitised education, working life and communication through social media now and in the ... -
Demokrati, læring og mobilisering for unge medborgere (DEMOCIT)
Huang, Lihong; Kjøstvedt, Anders G.; Jøsok, Evy; Seland, Idunn; Tolgensbakk, Ida; Kosberg, Eva; Grevle, Tessa E.; Davan, Lars Birger (Kort oppsummert;4/2023, Working paper, 2023)Hvordan kan ungdommers demokratisk deltakelse styrkes, og hvordan kan skolen bidra til økt deltakelse på tvers av sosiale skillelinjer? I denne Kort oppsummert presenteres noen av hovedfunnene fra prosjektet DEMOCIT ... -
Demokratisk danning og sosial ulikhet – en kvalitativ studie om demokratisk danning i skolen
Gundersen, Charlotte (Master thesis, 2020)Skolens demokratiske oppdrag innebærer å utvikle handlekraftige aktører som både kan og vil ta del i demokratiet. På tross av at den ikke står alene i oppgaven om å danne demokratiske medborgere, så har skolen en viktig ... -
The digital generation. Representations of a generational digital divide
Seland, Idunn; Hyggen, Christer (Chapter; Peer reviewed, 2021-09-13)This chapter addresses the interplay between the welfare state and intergenerational dependency, focusing on transfers between generations related to housing. In this chapter, dependence refers to how public policy ... -
Eksamens- og standpunktkarakterer – to sider av samme sak?
Hovdhaugen, Elisabeth; Prøitz, Tine Sophie; Seland, Idunn (Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge;Vol. 12, Nr. 4, Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne artikkelen undersøker vi hvilken funksjon den norske ordningen med henholdsvis eksamens- og standpunktkarakter har for læreres vurderingspraksis. Analysen bygger på nasjonal karakterstatistikk og intervjuer med ... -
Evaluering av ordning med fylkesvise mobbeombud for barnehage og grunnskole. Utvidelse til landsdekkende ordning 2018–2020
Seland, Idunn; Eriksen, Ingunn Marie; Løvgren, Mette; Sletten, Mira Aaboen (2020;11, Research report, 2020)NOVAs evaluering av de to første årene av ordningen med fylkesvise mobbeombud for barnehage og grunnskole viser at ombudene bidrar til bedre involvering av barn og foreldre i saker som gjelder det psykososiale miljøet i ... -
Familiens betydning. Kunnskapsoversikt om hverdagsliv, omsorg, samlivsbrudd og familiestøttende tiltak
Finnvold, Jon Erik; Seland, Idunn; Tveito, Siri Berg; Schøyen, Mi Ah; Aarset, Monica Five (2020;1, Research report, 2020)Rapporten gir en oversikt over litteraturen innenfor fire sentrale tema i familieforskningen, nemlig omsorg, tidsbruk, samlivsbrudd og familiestøttende tiltak. Systematiske litteratursøk resulterte i et nettoutvalg på til ... -
Fritidsklubber i det lokale folkehelsearbeidet. Sluttrapport
Seland, Idunn; Andersen, Patrick Lie; Eriksen, Ingunn Marie (NOVA Rapport;1:2021, Research report, 2021)Tre av ti norske ungdommer i alderen 13-16 år går regelmessig på fritidsklubb eller ungdomshus, og bare den organiserte idretten er mer populær som fritidsaktivitet for denne aldersgruppen. Denne rapporten viser at ... -
Fritidsklubber i et folkehelseperspektiv. Analyser av statlige dokumenter 2007–2017 og Ungdata 2015–2017
Andersen, Patrick Lie; Seland, Idunn (NOVA Notat;1/2019, Research report, 2019)To generasjoner norske ungdommer har vokst opp med fritidsklubber, og fritidsklubber i Norge har blitt begrunnet med en blanding av sosialpolitiske og kulturpolitiske argumenter for klubbenes eksistens og aktivitetene som ... -
Grenser for skolens ansvar? Skolelederes perspektiv på mandat i det frafallsforebyggende arbeidet
Sletten, Mira Aaboen; Eriksen, Ingunn Marie; Pedersen, Eirin; Seland, Idunn (Nordisk administrativt tidsskrift;Årg 96 Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Etter Reform 94 har de videregående skolene i Norge fått et økt ansvar for at flest mulig unge gjennomfører videregående opplæring. Samtidig er skolenes mandat for frafallsforebygging uklart, og det er opp til ledelsen og ... -
'Har vi hatt leksehjelp nå?' Sosial utjevning når alle skal med
Seeberg, Marie Louise; Seland, Idunn; Hassan, Sahra Cecilie (Sosiologi i dag;44(4), Journal article; Peer reviewed, 2014)I en kompleks verden får tiltak og ordninger ofte andre virkninger enn planlagt, fordi det skjer uforutsette ting i omgivelsene. Det kan også være paradokser innebygd i den enkelte ordning som gjør at resultatene ikke blir ... -
Hva kjennetegner ungdom som går på norske fritidsklubber og ungdomshus?
Seland, Idunn; Andersen, Patrick Lie (Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning;Årgang 1, nr.1-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020)Denne artikkelen undersøker hva som kjennetegner norske ungdommer som bruker fritidsklubber. Er det noen trekk ved ungdommers sosiale bakgrunn, helsesituasjon, sosiale relasjoner, fritidsmønster eller eventuell problematferd ... -
Hvordan jobber fire lærere med rasisme i barneskolen? Lærerens refleksjoner og erfaringer
Jenssen, Peder Brende (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven forsøker å undersøke ulike aspekter ved læreres arbeid med rasisme. Gjennom dybdeintervjuer med fire lærere med erfaring fra barneskolen, utforsker jeg først lærernes rasismeforståelser. Her er målet ... -
«Inkluderende læringsmiljø er som å være en familie, der det er plass til alle» En kvalitativ studie om læreres arbeid med å danne et inkluderende læringsmiljø på småskoletrinnet
Hussain, Rafia (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er knyttet til masterutdanningen i grunnskolelærer 1-7 med fordypningsfaget Profesjonsrettet pedagogikk, ved OsloMet Storbyuniversitet. Formålet med studien er å undersøke hvordan et inkluderende ... -
Literacy som aspekt ved norske elevers demokratiforståelse. Skolens bidrag til elevers lærling om demokrati undersøkt gjennom læreplaner og karakterer i fire fag.
Seland, Idunn; Huang, Lihong (Tidsskrift for ungdomsforskning;Årgang 18, nr. 1–2018: Temanummer: Ungt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse. ICCS 2016, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-10-23)Norske elever som skårer høyt i kunnskapstesten om demokrati i International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) i 2016, har også høye karakterer i samfunnsfag, norsk, matematikk og engelsk. Et sentralt spørsmål ... -
Lærerutdanning for å styrke ungdoms demokratiske deltakelse. Casestudie i fire nordiske land
Seland, Idunn; Kjøstvedt, Anders Granås (NOVA Rapport;2022: 10, Report, 2022)Denne rapporten undersøker hvordan lærerutdannere i Norge, Danmark, Finland og Sverige forbereder lærerstudenter i samfunnsfag på å undervise grunnskoleelever i demokratisk deltakelse. Lærerutdannernes utsagn rammes inn ...