Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Schwencke, Eva"
-
Arts-based learning in vocational education: Using arts-based approaches to enrich vocational pedagogy and didactics and to enhance professional competence and identity
Meltzer, Cecilie; Schwencke, Eva (Journal of Adult and Continuing Education;2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)This article discusses in what way arts-based learning can complement and enrich vocational pedagogy and didactics. It examines how artwork and artistic, educational practices can enhance professional and vocational skills, ... -
Entreprenørskapskrefter i mediefag: En kvalitativ studie som dreier seg om lærer- og elevopplevelser rundt entreprenørskap i praksis i videregående skole
Lund, Siri; Berg, Thomas (MAYP;2018, Master thesis, 2018)Masteroppgaven «Entreprenørskapskrefter i mediefag på VGS» er en kvalitativ studie der vi undersøker hvordan lærere og elever opplever entreprenørskap som metode og pedagogisk retning i mediefag i videregående skole. ... -
Fagskolens rolle i kunnskapssamfunnet: mellom utfordringer og muligheter
Hvidsten, Blanca Estela Brana de (MAYP;2016, Master thesis, 2016)Masteroppgaven Fagskolens rolle i kunnskapssamfunnet: Mellom utfordringer og muligheter er en casestudie av hvordan vi i Fagskolen i Østfold har vi arbeidet med utvikling av studieplaner. Med bakgrunn i de spenninger som ... -
Fra monolog til dialog: Et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med guidene på Freia
Seppola, Tone (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt på min arbeidsplass Freialand med mål om å skape en tettere dialog. Problemstillingen er ”Hvordan kan vi forbedre kvaliteten på guidingen gjennom en tettere dialog?” Jeg ... -
Free space in action research and in project oriented traineeship
Schwencke, Eva (Chapter; Peer reviewed, 2006) -
Hvilken betydning har det for fellesfagstudenter å få innsikt i de yrkesfaglige programområdene i sitt lærerstudium? Hvordan kan dette bidra til å redusere frafall i den videregående skole?
Wilesvik, Heidi Karin (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Etter innføring av kunnskapsløftet er det satset stort på å redusere frafall av elever på de yrkesfaglige programområdene. Dette ble gjort ved blant annet å innføre faget utdanningsvalg på ungdomsskole trinnet. Ved å gi ... -
Hvordan kan kvaliteten i frisørutdanningen forbedres slik at den blir mer meningsfull for elevene og relevant til arbeidslivets krav?
Sjaatil, Frøydis (MAYP;2013, Master thesis, 2013)Bakgrunn for denne masteroppgaven er manglende søkning til yrkesfag. Stadig flere unge velger en akademisk utdanning. Norge er blitt et land med mangel på håndverkere. Som lærer på Vg2-frisør, har jeg i denne oppgaven tatt ... -
Kunstbasert læring i utvikling av yrkeskompetanse: Erfaringer fra studier ved Yrksefaglærerutdanningen, OsloMet-storbyuniversitetet
Meltzer, Cecilie; Schwencke, Eva (Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Det er behov for et utvidet kompetansebegrep i fremtidens skole (NOU, 2014:7, 2015:8). Denne artikkelen undersøker på hvilken måte kunstbasert læring kan bidra til å styrke fag- og yrkeskompetansen. Den utforsker om denne ... -
Myndiggjøringsbegrepet og demokratiske prosesser – i lys av Kritisk utopisk aksjonsforskning, CUAR
Schwencke, Eva (Aksjonsforskning i Norge; Volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster;, Academic chapter, 2020-12-23)The purpose of the article is to provide new perspectives on the concept of empowerment and empowering processes through theoretical studies and practical examples in action research. The terms are viewed particularly in ... -
På Alert’n - kompetanse- og organisasjonsutvikling i kommunehelsetjenesten
Korgerud, May Brith Bentzen (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Studiens bakgrunn og hensikt: Den primære hensikt er å undersøke om kommunehelsetjenestens hjemmesykepleie er en arena for kompetanse- og organisasjonsutvikling hos personalet gjennom ulike deltagelser. Hensikten er å ... -
Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel: En meningsfull og relevant skolehverdag.
Stenholm, Britha (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Masterrapporten, Pedagogisk entreprenørskap som yrkesretting på Vg1 Service og samferdsel, er en kvalitativ forskning der jeg undersøker hvordan lærere og elever opplever entreprenørskap som metode og pedagogisk retning ... -
Praksislærerens utfordringer, dilemmaer og muligheter - mer yrkesrelevant og meningsfull praksisperiode for PPU-y-studentene
Schaug, Rosaline Mary; Herudsløkken, Karin; Schwencke, Eva (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-16)Artikkelen undersøker utfordringer som praksislæreren står overfor i sine studenters praksisperioder ved Praktisk-pedagogisk utdannelse for yrkesfag (PPU-y). Forskning viser pedagogiske utfordringer innen yrkesfaglige ... -
Prosjektorganisert utviklingsarbeid
Schwencke, Eva; Houge-Thiis, Johan (Chapter; Peer reviewed, 2013)Hvordan kan erfaringer fra prosjektorganisering bidra til bedre systematikk, bedre resultat, ny kunnskap og forbedret læring i utviklingsarbeid? Dette er temaet for denne artikkelen. -
Relevant yrkesopplæring for helsearbeiderfagelever vg2
Kittelsrud, Tove (MAYP;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag Hensikten med dette masterprosjektet var å undersøke om elevene på vg2 helsearbeiderfag ville oppleve praktisk eksamen som mer hensiktsmessig og meningsfull om gjennomføringen ble flyttet fra skole til ... -
Spenningsfeltet mellom nytte for bedriften og frirom for studenten: et samarbeidsprosjekt mellom skole og arbeidsliv for gjensidig påvirkning og ønske om forandring
Schwencke, Eva; Larsen, Anne Karin (Nordic Journal of Vocational Education and Training;1(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)Samarbeid mellom høgskole og arbeidsliv, høgskolens tredje oppgave, (Brulin 1998) gir store utfordringer i forhold til hvordan gjennomføre ”løpende dialog” om innhold i studieprogrammer og undervisningsopplegg. Det er ... -
Teknologien som støtte for undervisning - pedagogisk mangfold og digitale ferdigheter for fremtiden
Myhre, Lars Inge (MAYP;2017, Master thesis, 2017)Målet med dette forskningsprosjektet er å rette fokus mot utvikling av læreres digitale kompetanse. Forsknings og utviklingsprosjektet er gjennomført på egen skole og basert på hermeneutiske prinsipper. Prosjektet dokumenterer ... -
Tilpasset opplæring for høyt presterende elever på medier og kommunikasjon: Et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på læring, didaktikk og kollegasamarbeid
Granborg, Øyvind (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført på utdanningsprogrammet for medier og kommunikasjon i den videregående skole 2017-2019. Problemstillingen i prosjektet er: «Hvordan tilpasse opplæringen for ... -
Øvelse gjør mester: Hvordan øke elevenes arbeidstempo?
Alfsen, Marianne (MAYP;2019, Master thesis, 2019)Syr du sakte, kan du ikke leve av arbeidet ditt fordi plaggene du syr blir for dyre. • Syr du sakte, stryker du på svenneprøven fordi arbeidet ikke blir ferdig i tide. • Syr du sakte, får du færre erfaringer og da lærer ...