Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Ryen, Erik"
-
22. juli som undervisningsinnhold i skolen
Vorkinn, Aurora (Master thesis, 2020)Masterprosjektet «22. juli som undervisningsinnhold i skolen» skisserer hvilke didaktiske muligheter som ligger i et gitt undervisningsopplegg om 22. juli. Oppgaven tar utgangspunkt i den danningsteoretiske didaktikken til ... -
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyse
Jegstad, Kirsti Marie; Ryen, Erik (Norsk pedagogisk tidsskrift;årgang 104, nummer 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-10-26)I denne artikkelen analyserer vi læreplaner etter Kunnskaps-løftet 2020 (LK20) med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan er bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema fremstilt i grunnskolens læreplaner i naturfag ... -
Citizenship-as-knowledge: How perspectives from Bildung-centred Didaktik can contribute to European Citizenship Education beyond competence
Ryen, Erik; Jøsok, Evy (European Educational Research Journal;Volume 22, Issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-09-27)How can the teaching of knowledge in schools contribute to the development of students as individual human beings, with the capacity not only for problem solving within the existing structures of society but also for ... -
Exploring the perceived learning of ‘students as researchers’ through two theoretical lenses
Bjørkvold, Tuva; Ryen, Erik (Journal of Curriculum Studies;Volume 53, 2021 - Issue 6, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-09)This study investigates how students and teachers perceive learning outcomes when employing an inquiry-based learning approach, and how this relates to two conflicting perspectives on teaching and learning in the Norwegian ... -
Forfalskede nyheter og kildekritikk i samfunnsfag
Habostad, Elise (Master thesis, 2020)Formålet med studien var å utforske følgende problemstilling: Hvordan kan arbeid med temaet forfalskede nyheter og kildekritikk bidra til å fremme kritisk tenkning og dannelse hos elevene, samt hjelpe dem til å oppnå en ... -
‘It is like a hammer and toothbrush; you need it for the rest of your life’ – Five Norwegian teachers’ experiences of working at a ‘thinking school’
Ryen, Erik; Jegstad, Kirsti Marie (Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 6 No. 1 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-02-05)This article investigates how a group of Norwegian teachers experience working at a ‘thinking school’ (i.e. a school that cooperates with UK-based consultancy Thinking Matters). The context is curriculum development in ... -
Klafki's critical constructive Didaktik and the epistemology of critical thinking
Ryen, Erik (Journal of Curriculum Studies;Volume 52, 2020 - Issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2019-09-10)What can educators working to develop critical thinking (CT) in their classrooms gain from engaging with the German/Scandinavian tradition of Bildung-centred Didaktik? This article takes up the challenge of how to develop ... -
Kontroversielle temaer i Kosovo-albanske klasserom
Molliqaj, Diellza (Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i ansvaret skolen og lærere har i formidling og arbeid med kontroversielle temaer i skolen. I det pluralistiske samfunnet vi er en del av vil vi stadig komme kontroversielle ... -
Nyheter i nye digitale læremidler - En innholdsanalyse av digitale læremidlers fremstilling av samfunnsfaglig kunnskapsområder i nyheter om krig.
Ranudd, Elise Bryge (Master thesis, 2024)Gjennom denne studien utforskes bruken av digitale læremidler i samfunnsfagundervisningen, med særlig fokus på hvordan nyheter om krig blir presentert og integrert i undervisningen. Studien anvender en tematisk innholdsanalyse ... -
Nyheter i samfunnsfaget: En oppgave for læreren eller for Supernytt?
Nordal, Jørn (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg nyheter som tema i samfunnsfaget. Problemstillingen er som følger: ”Hvilken plass har nyheter i samfunnsfaget og hvordan kan nyheter bidra til utvikling av kritisk tenkning?” Med dette ...