Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Jacobsen, Eivind"
-
Detaljhandelen og trygg mat
Jacobsen, Eivind (Prosjektnotat 4-2004, Notat, 2004)Nummer: 4-2004 Tilknyttede prosjekter Organiseringen av produktsikkerhet og –risiko i en internasjonalisert matvarehandel -
Detaljhandelen og trygg mat
Jacobsen, Eivind (Prosjektnotat 4-2004, Notat, 2004)Nummer: 4-2004 Tilknyttede prosjekter Organiseringen av produktsikkerhet og –risiko i en internasjonalisert matvarehandel -
Endring i handlevaner og holdninger i dagligvaremarkedet på 2000- tallet
Lavik, Randi; Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 2-2015, Report, 2015)Nummer: Oppdragsrapport nr. 2-2015 -
Etisk politisk forbruk
Vittersø, Gunnar; Torjusen, Hanne; Roos, Gun; Jacobsen, Eivind; Terragni, Laura (Oppdragsrapport 13-2006, Report, 2006)Nummer: 13-2006 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey Etisk- politisk forbruk -
Etisk politisk forbruk
Vittersø, Gunnar; Torjusen, Hanne; Roos, Gun; Jacobsen, Eivind; Terragni, Laura (Oppdragsrapport 13-2006, Report, 2006)Nummer: 13-2006 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey Etisk- politisk forbruk -
Etisk-politisk forbruk
Torjusen, Hanne; Vittersø, Gunnar; Jacobsen, Eivind; Terragni, Laura (Prosjektnotat 1-2006, Notat, 2006)Denne rapporten presenterer de første resultatene av prosjektet ”etisk-politisk forbruk” som SIFO gjennomfører på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD). Målet med prosjektet er å belyse faktorer som kan ... -
Forbrukerhensyn, helsemessig trygg mat og nytt Mattilsyn
Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 11-2003, Report, 2003)Hva er forbrukerretting, og hvordan skal den norske matforvaltningen forbrukerrettes og oppnå legitimitet og tillit i befolkningen? I denne rapporten nærmer vi oss disse spørsmålene ved å se nærmere på sentrale dokumenter ... -
Forbrukerne i et globalt marked
Jacobsen, Eivind (Arbeidsnotat 16-2000, Notat, 2000)Dette notatet er en lett omarbeidet versjon av SIFO's søknad til Norges Forskningsråd (mai 2000) om midler til et strategisk instituttprogram på området internasjonalisering og globalisering. Søknaden nådde dessverre ikke ... -
Forbrukerne i et globalt marked
Jacobsen, Eivind (Arbeidsnotat 16-2000, Notat, 2000)Dette notatet er en lett omarbeidet versjon av SIFO's søknad til Norges Forskningsråd (mai 2000) om midler til et strategisk instituttprogram på området internasjonalisering og globalisering. Søknaden nådde dessverre ikke ... -
Forbrukernes utfordringer i dagligvaremarkedet
Jacobsen, Eivind; Schjøll, Alexander (Kunnskapsoppsummeringer forbrukerpolitikk 2018 3/4, Notat, 2018)Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet i samarbeid med kolleger på Forbruksforskningsinstituttet ... -
Kampen om lokalene
Jacobsen, Eivind; Dulsrud, Arne; Beckstrøm, Jan Roar (Rapport 10-1998, Report, 1998)I denne rapporten har vi sett på markedet for kjøp og leie av dagligvarerelaterte lokaler, med det for øye å se etter mekanismer av betydning for slike vertikale bindinger og etableringshindringer. Vi har fokusert på kampen ... -
Kjøkkenpraksis og mathygiene
Lavik, Randi; Jacobsen, Eivind (Fagrapport 3-2011, Report, 2011)Nummer: Fagrapport nr.3-2011 Tilknyttede prosjekter Kjøkkenhygiene -
Kjøkkenpraksis og mathygiene
randil; Jacobsen, Eivind (Fagrapport 3-2011, Report, 2011)Nummer: Fagrapport nr.3-2011 Tilknyttede prosjekter Kjøkkenhygiene -
"Mangfoldet er uroens mor" - Endrede institusjonelle forutsetninger for tillit i verdikjeden for matvarer
Jacobsen, Eivind (Arbeidsnotat 11-1999, Report, 1999)Tillit er et element som må være tilstede for at transaksjoner skal kunne gjennomføres (se for eksempel Williamsson 1985). Dette er spesielt uttalt i tilknytning til kjøp og salg av matvarer, fordi maten, som føde innebærer ... -
Markedsføring av økologiske produkter i utvalgte land
Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 13-2007, Report, 2007)I denne rapporten ser vi på utviklingen i de økologiske markedene i Storbritannia, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge. Vi ser på markedenes volum og vekst, på sertifiserings- og merkeordninger og de viktigste aktørene. ... -
Markedsføring av økologiske produkter i utvalgte land
Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 13-2007, Report, 2007)I denne rapporten ser vi på utviklingen i de økologiske markedene i Storbritannia, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge. Vi ser på markedenes volum og vekst, på sertifiserings- og merkeordninger og de viktigste aktørene. ... -
Noen hovedpunkter fra EU-kommisjonens Consumers Conditions Survey (CCS) 2022
Alecu, Andreea Ioana; Jacobsen, Eivind (SIFO-rapport;8-2023, Report, 2023)I denne enkle tabellrapporten har vi sett på norske og europeiske borgeres opplevelse av å være forbruker, kjennskap til rettigheter, samt borgeres erfaringer på tvers av markeder. Rapporten er basert på tallmateriale fra ... -
Norsk mat i et åpent marked
Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 12-2004, Report, 2004)Det lar seg ikke gjøre å sette opp en enkel liste over evige norske konkurransefordeler og ulemper. Disse vil endre seg i takt med kontekstuelle forhold rundt markedskonkurransen. Det lar seg ikke gjøre å sette opp en ... -
Om framtidens forbruksvaner - et 30 års perspektiv
Slettemeås, Dag; Jacobsen, Eivind (Fagrapport 1-2014, Report, 2014)Nummer: Fagrapport nr. 1-2014 Tilknyttede prosjekter Framtidens forbrukervaner -
Omdømme og troverdighet
Jacobsen, Eivind (Prosjektnotat 5-2004, Notat, 2004)Nummer: 5-2004 Tilknyttede prosjekter Organiseringen av produktsikkerhet og –risiko i en internasjonalisert matvarehandel