Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Gulbrandsen, Liv Mette"
-
Barnevernets omsorgssentre for enslige, mindreårige asylsøkere: En arena for konstituering og formidling av norskhet
Gulbrandsen, Liv Mette; Østereng, Marita (Sosiologi i dag;41 (3/4), Journal article; Peer reviewed, 2011)Likestilling mellom kvinner og menn framheves som et sentralt trekk ved det norske samfunnet. I denne artikkelen betraktes kjønnslikestilling som et aspekt ved norskhet, og vi utforsker hvordan dette norskhetsaspektet ... -
Barneverntjenestens arbeid med lavinntektsfamilier - Intervju med syv saksbehandlere om hvordan de arbeider i lavinntektsfamilier.
Holmen, Trine (Master thesis, 2016)De siste årenes økende fokus på tiltak for å redusere fattigdom blant barn, og samtidige undersøkelser som viser at antallet fattige barn øker, har vært en begrunnelse for interessere meg for studiens tema. En annen grunn ... -
Barns rett til deltakelse i barnevernet: Samspill og meningsarbeid
Gulbrandsen, Liv Mette; Seim, Sissel; Ulvik, Oddbjørg Skjær (Sosiologi i dag;42 (3-4), Journal article; Peer reviewed, 2012)Barns rett til deltakelse oppfattes som regel som en rett til å bli hørt og ha innflytelse i sin egen sak. I forskningsprosjektet ”Snakk med oss”. Profesjonsutøvelse og barns deltakelse, ser vi barns rett til deltakelse ... -
”Det urolige barnet” Fra bekymring til handling - En intervjustudie av læreres meldepraksis av ”urolige barn” til PPT og barneverntjenesten
Wangensteen, Aina Berge (Master thesis, 2016)Urolig adferd er et av de vanligste symptomene på at noe er galt, men å finne årsaken til adferden kan være kompleks fordi det kan være uttrykk for en rekke forhold. Som en aktiv deltaker i barns liv kan lærere spille ... -
’En ganske alminnelig hverdag’ : med barneverninstitusjonen som kontekst for unge ’atferdjenters’ meningsskaping og selvforståelser
Negård, Inger Lise (Master thesis, 2008-11)Denne masteroppgaven handler om jenter i alderen 13-17 år som bor på barneverninstitusjon i henhold til atferdsparagrafene i barnevernloven. Problemstillingen dreier seg om hvordan vi kan forstå unge jenters meningsskaping ... -
Food practices and risk constructions in Norwegian and French kindergartens
Greve, Anne; Garnier, Pascale; Ulvik, Oddbjørg Skjær; Øien, Ingvil; Chantseva, Victoria; Fallang, Bjørg; Gulbrandsen, Liv Mette; Rayna, Sylvie (European Early Childhood Education Research Journal;Volume 27, 2019 - Issue 4, Journal article; Peer reviewed, 2019-06-27)Food practices are culturally and historically situated, and so are conceptions of ‘risk’. Comparative studies of food practices can highlight these cultural norms and conceptions. In this article we will present results ... -
Kjønnede betydninger på omsorgssenter : en studie av enslige mindreårige asylsøkerjenter og deres omsorgspersoner
Østereng, Marita (Master thesis, 2010)Denne oppgaven handler om kjønnede betydninger i hverdagslivet på omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkerjenter og deres omsorgsarbeidere. Formålet med oppgaven er å belyse det sosiale samspill som en arena hvor ... -
Kontekstuelt moderskap - en studie om utforming av moderskap blant kvinner med etnisk minoritetsbakgrunn
Grøtteland, Elisabeth (Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven handler om hvordan ”vanlige” kvinner med etnisk minoritetsbakgrunn skaper sin posisjon som mor og hvordan de skaper mening i og med det de gjør. Barnevernet trenger kunnskap om de prosessene som ... -
Trylleformler - Mulige metaforer om foreldreposisjoner En diskursiv lesning
Brynildsen, Hege Ryen Ligaard (Master thesis, 2015)Jeg har gjort en diskursiv lesning av foreldreblogger om lekser, Materialet er 14 blogginnlegg av 10 norskspråklige skrivere fra 2012, som er foreldre til skolebarn og hvor teksten inneholder ordet ”lekser”. I materialet ... -
Young people and young adults’ experiences with child abuse and maltreatment: Meaning making, conceptualizations, and dealing with violence
Aadnanes, Margrete; Gulbrandsen, Liv Mette (Journal article; Peer reviewed, 2017)Exploring children and young people’s own understanding of experiences with abuse and maltreatment is an important part of taking their right to participation seriously. By applying a narrative theoretical framework, this ...