Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Grung, Rolf Magnus"
Now showing items 1-11 of 11
-
Behandling av funksjonell enkoprese
Grung, Rolf Magnus; Jørgensen, Lars Tandberg (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;42(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Enkoprese blir av omsorgspersoner ofte forklart som et normalt fenomen, som et tegn på umodenhet eller med «lav intelligens». En slik forklaring kan medføre at effektiv behandling ikke blir iverksatt. Med funksjonell ... -
Bruk av matchede og umatchede forsterkere i forsterkningsbasert behandling av automatisk forsterket problematferd. En gjennomgang av litteraturen
Grung, Rolf Magnus; Holden, Børge; Eikeseth, Svein (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;36(4), Journal article; Peer reviewed, 2009)I motsetning til sosialt formidlede forsterkere er automatiske forsterkere ikke formidlet av andre personer – forsterkerne produseres direkte av atferden. Eksempler er at vokale lyder produserer auditive forsterkere og at ... -
Bruk av matchede og umatchede forsterkere i forsterkningsbasert behandling av automatisk forsterket problematferd. En gjennomgang av litteraturen
Eikeseth, Svein; Grung, Rolf Magnus; Holden, Børge (Journal article, 2009)I motsetning til sosialt formidlede forsterkere er automatiske forsterkere ikke formidlet av andre personer – forsterkerne produseres direkte av atferden. Eksempler er at vokale lyder produserer auditive forsterkere og at ... -
Examining the impact of interviewer rejections following “Don't know” responses in forensic interviews of alleged preschool-aged victims of abuse
Grung, Rolf Magnus; Johnson, Miriam S.; Røed, Ragnhild Klingenberg; Baugerud, Gunn Astrid (Applied Cognitive Psychology;, Peer reviewed; Journal article, 2024)When forensic interviewers reject children's “Don't know” responses, either by repeating questions or pressuring the children to provide different responses, children may change their subsequent responses. The primary ... -
Forsterkningsbasert behandling av automatisk forsterket problematferd: Matchede eller umatchede forsterkere?
Grung, Rolf Magnus; Vandbakk, Monica; Rune, Tverberg (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Nummer 2 (Vinter 2020), Journal article; Peer reviewed, 2020)Forsterkningsbasert behandling av automatisk forsterket problematferd baserer seg på å formidle forsterkere på annen atferd enn problematferden. Slike forsterkere er enten forsterkere som likner den automatiske forsterkeren ... -
Læringseffekt av podkastundervisning av kommunalt ansatt omsorgspersonell sammenliknet med læringseffekt av klasseromsundervisning av vernepleierstudenter ved undervisning om funksjonelle analyser: En pilotstudie
Grung, Rolf Magnus (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Årgang 45, nummer 1, Journal article; Peer reviewed, 2018)Forelesninger som distribueres som podkast er økende i høyere utdanning. Med podkast menes lyd- og bildefiler som distribueres over internett. Resultater av studier som har sammenliknet læringseffekten av en tradisjonell ... -
Presentasjon av grunnreglene «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke»: Avhørers respons på barnets bruk av grunnregelresponser i tilrettelagte avhør av førskolebarn.
Kirubananthan, Sakana (MALKS;2022, Master thesis, 2022)Grunnregler er til for å formidle kommunikative forventninger til barnet. Det skal bidra til at barn blir mer informative og bidra til å redusere press ovenfor barna til å svare spørsmål (Earhart et al, 2014). De vanligste ... -
Presentasjon av grunnregler i tilrettelagte avhør av førskolebarn: Avhørers respons på barnas bruk av «jeg vet ikke» og «jeg husker ikke»
Haukeland, Sarah Mathilde (MALKS;2022, Master thesis, 2022)Denne studien er inspirert av resultatene til Earhart et al. (2014) hvor de fant at avhørere ikke aksepterte «jeg vet ikke» responser fra barn i 30% av tilfellene og stilte ledende spørsmål i etterkant. I etterkant av ... -
Presentation of the ground rules "I Don't Know" and "I Don't Remember": Interviewers non-acceptance of preschoolers' ground rule responses in forensic interviews
Skoric, Amra Arifagic (MALKS;2022, Master thesis, 2022)Ground rules in facilitated forensic interviews are utilized to help preschoolers become more informative and less vulnerable to leading questions. Non-acceptance of their “I don’t know” and “I don’t remember” ground rule ... -
Social inclusion and people with intellectual disabilities in seven European countries
Grung, Rolf Magnus; Brown, Michael John; Abdulla, Samuel; Kiss, Julien-Ferencz; Ortan, Florica; Odrowaz-Coates, Anna; Sufraz, Mohammad; Tah, Jude; Marsh, Lynne (Learning Disability Practice;Vol 24, issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-10)Policies for people with disabilities, and specifically those with intellectual and developmental disabilities (IDD), have undergone significant changes during the past three decades. Many people with IDD experience social ... -
The Use and Productivity of Visual Aids as Retrieval Support in Police Interviews of Preschool-Aged Victims of Abuse
Johnson, Miriam S.; Hyvik, Martine Stordrange; Bråthen, Ida Caroline; Magnussen, Svein; Grung, Rolf Magnus; Røed, Ragnhild Klingenberg; Pripp, Are Hugo; Baugerud, Gunn Astrid (Peer reviewed; Journal article, 2023)Professional use of external retrieval cues, such as various types of visual aids, has been utilized in investigative interviews of children for decades based on the assumption that aids can facilitate children’s recollection ...