• Betingelser for sosialt arbeid 

      Fossestøl, Knut; Breit, Eric; Borg, Elin (AFI Rapport 2016:02, rapport, 2016)
      NAV-reformen bygger på et likeverdig partnerskap mellom stat og kommune. Organiseringen av partnerskapet antas å ha betydning for sosialt arbeids plass på kontorene.  Rapporten ser særlig på den betydning ledermodell/led ...
    • Et lag rundt eleven. En klynge-randomisert evaluering av LOG-modellen. 

      Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete; Lyng, Selma Therese; Borg, Elin; Pålshaugen, Øyvind; Bakkeli, Vidar; Wittrock, Christian; Christensen, Hanne; Lund, Torbjørn; Fossestøl, Knut; Sehrish, Akhtar (AFI Rapport;2020:07, Research report, 2020-11)
      I prosjektet har Ålesund, Lillehammer, Nedre Eiker og Harstad kommuner implementert LOG-modellen, og OsloMet ved Arbeidsforskningsinstituttet har sammen med Universitetet i Tromsø evaluert den. Skoleeier og skoleleder leder ...
    • Evaluering av forsøk med fagutvikling av sosiale tjenester i utvalgte NAV-kontor 

      Skarpaas, Ingebjørg; Fossestøl, Knut (AFI Rapport 2012:7, rapport, 2012)
      Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) fikk i oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet å evaluere og følge prosessene som har foregått ved opprettelsen av fire fagutviklingsstillinger, ved fire NAV kontor i Norge. ...
    • Evaluering av forsøk med fagutvikling av sosiale tjenester i utvalgte NAV-kontor 

      Skarpaas, Ingebjørg; Fossestøl, Knut (AFI Rapport 2012:7, rapport, 2012)
      Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) fikk i oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet å evaluere og følge prosessene som har foregått ved opprettelsen av fire fagutviklingsstillinger, ved fire NAV kontor i Norge. ...
    • Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen Temanotat 1: Programteori, foreløpige funn og videre forskningsspørsmål 

      Lyng, Selma Therese; Borg, Elin; Fossestøl, Knut; Pedersen, Eirin; Hermansen, Hege; Johannesen, Hedvig Skonhoft; Lahn, Leif Christian; Mausethagen, Sølvi; Myrvold, Trine (AFI Rapport;2021:02, Research report, 2021-02)
      I dette temanotatet, som er den første publikasjonen fra evalueringen av ny kompetansemodell, presenterer vi vår forståelse av myndighetenes programteori for de tre ordningene som inngår i evalueringen: de desentraliserte ...
    • Funksjonshemmede og arbeid 

      Norvoll, Reidun; Fossestøl, Knut (AFI Notat 2010:13, rapport, 2010)
      Notatet er en gjennomgang av internasjonal og nasjonal forskningslitteratur særlig fra perioden 2000-2010 om funksjonshemmede og arbeid. Fagfeltet er omfattende og komplekst, og det har ikke vært mulig å gi noen fullstendig ...
    • Gjøre sammen eller hver for seg? 

      Fossestøl, Knut; Breit, Eric (AFI Rapport 2014:6, rapport, 2014)
      I dette notatet argumentere vi for at datasamordning også må forstås som et spørsmål om organisering. Datasamordning kan fremme en helhetlig tenkning om flom og skredforebygging. Det finnes imidlertid sjelden et helhetlig ...
    • Gjøre sammen eller hver for seg? 

      Fossestøl, Knut; Breit, Eric (AFI Rapport 2014:6, rapport, 2014)
      I dette notatet argumentere vi for at datasamordning også må forstås som et spørsmål om organisering. Datasamordning kan fremme en helhetlig tenkning om flom og skredforebygging. Det finnes imidlertid sjelden et helhetlig ...
    • Helhetlig oppfølging av lavinntektsfamilier 

      Malmberg-Heimonen, Ira; Fossestøl, Knut; Rugkåsa, Marianne; Tøge, Anne Grete; Gyüre, Krisztina; Gubrium, Erika (AFI Rapport 2016:11, rapport, 2016)
      Høgskolen i Oslo og Akershus evaluerer Arbeids- og velferdsdirektoratets (AVdir) satsing for å prøve ut en helhetlig oppfølgingsmodell for lavinntektsfamilier (HOLF-modellen) i NAV. I HOLF-modellen arbeider familiekoordinatorene ...
    • Hva lærerne ikke kan! 

      Borg, Elin; Christensen, Hanne; Fossestøl, Knut; Pålshaugen, Øyvind (AFI Rapport 2015:6, rapport, 2015)
      Rapporten inngår som andre og avsluttende leveranse i prosjektet «Et lag rundt læreren». Rapporten presenterer fem ulike og testbare modeller for «et lag rundt læreren» og som er utviklet på bakgrunn av en systematisk og ...
    • Hvorfor lykkes ikke NAV-kontorene med å jobbe mer arbeidsrettet? 

      Fossestøl, Knut; Breit, Eric; Borg, Elin (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      En sentral forklaring på NAVs manglende måloppnåelse om flere i arbeid og aktivitet og færre på trygd har vært omstillingsprosessen med den lokale etableringen av NAV-kontorene. I denne artikkelen drøfter vi en alternativ ...
    • Idealer og realiteter i forvaltningen av arbeidsrettede tiltak i Nav 

      Fossestøl, Knut; Berg, Helene; Borg, Elin; Gleinsvik, Audun; Maximova-Mentzoni, Tatiana; Pedersen, Eirin (AFI Rapport 2016:07, rapport, 2016)
      Prosjektet «Idealer og realiteter i forvaltningen av arbeidsrettede tiltak i Nav» er utført på oppdrag av Arbeids- og sosialdepartementet. Prosjektet har sett på tiltaksstyringen i Nav og kartlagt hva som ligger til grunn ...
    • Inkludering av ungdom i skole eller arbeid - 2 

      Frøyland, Kjetil; Fossestøl, Knut (AFI Rapport 2014:1, rapport, 2014)
      Arbeidsforskningsinstituttet fikk høsten 2011 i oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet å evaluere et pågående utviklingsarbeid rettet mot utsatt ungdom i 13 ulike prosjektområder. Fra 2012 kom to nye prosjektområder ...
    • A knowledge hierarchy in labour and welfare services? Evidence-based and practice-based knowledge in frontline service innovation 

      Breit, Eric; Fossestøl, Knut; Pedersen, Eirin (International Social Security Review;Volume 71, Issue 4, Special Issue: Street‐level bureaucracy in welfare‐to‐work in Europe - October/December 2018, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-10-30)
      Although policy-makers and scholars have directed increasing attention towards collaborative innovation and knowledge development between frontline agencies and workers and other stakeholders such as citizens and researchers, ...
    • Konservative praktikere eller avantgardistiske byråkrater 

      Fossestøl, Knut; Enehaug, Heidi (AFI Notat 2010:11, rapport, 2010)
      Notatet omhandler ”barnevernsfeltets” erfaringer med et evidens- og kunnskapsbasert barnevern slik det ble fremlagt på en dialogkonferanse- workshop som AFI var faglig ansvarlig for. Notatet inneholder en innledning, en ...
    • Kunnskapsbasert praksis innenfor en samstyringsmodell: En analyse av satsingen «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV-kontor» 

      Breit, Eric; Fossestøl, Knut; Pedersen, Eirin (Tidsskrift for velferdsforskning;Årgang 22, nr.3-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-10-11)
      I denne artikkelen diskuterer vi utfordringer med å utvikle en kunnskapsbasert praksis innenfor en samstyringsmodell, der egen oppgaveløsning er avhengig av samarbeidet med andre. Vi gjør det gjennom en analyse av satsingen ...
    • Kunnskapsbasert praksis innenfor en samstyringsmodell: En analyse av satsingen «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV-kontor» 

      Breit, Eric; Fossestøl, Knut; Pedersen, Eirin (Tidsskrift for velferdsforskning; Årgang 22, nr. 3-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      I denne artikkelen diskuterer vi utfordringer med å utvikle en kunnskapsbasert praksis innenfor en samstyringsmodell, der egen oppgaveløsning er avhengig av samarbeidet med andre. Vi gjør det gjennom en analyse av satsingen ...
    • Et lag rundt læreren 

      Borg, Elin; Drange, Ida; Fossestøl, Knut; Jarning, Harald (AFI Rapport 2014:8, rapport, 2014)
      Kunnskapsoppsummeringen inngår som første leveranse i et prosjekt finansiert av Utdannings­direktoratet for å utvikle modeller for tverrfaglig/flerfaglig arbeid i skolen (et lag rundt læreren). Oppsummeringen består av 5 ...
    • Lokal kompetanseutvikling. Evaluering av implementeringen av ny tilskuddsordning i grunnopplæringen 

      Fossestøl, Knut; Borg, Elin; Flatland, Tord; Hermansen, Hege; Lyng, Selma; Mausethagen, Sølvi; Myrvold, Trine (AFI-rapport;2021:06, Report, 2021-10-13)
      I denne rapporten evaluerer vi tilskuddsordningen for lokal kompetanseutvikling grunnopplæring, særlig i lys av de nye retningslinjene som ble innført i 2021. Vi gjennomgår data fra sentrale aktører/arenaer i ordningen, ...
    • Managing institutional complexity in public sector reform: Hybridization in front-line service organizations 

      Fossestøl, Knut; Breit, Eric; Andreassen, Tone Alm; Klemsdal, Lars (Public Administration;93(2), Journal article; Peer reviewed, 2015-01-21)
      In this article, we explore how public front-line service organizations respond to contradictory demands for institutional reform and the types of hybridization this entails. Our research context is a major administrative ...