Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Eriksen, Harald"
Now showing items 1-11 of 11
-
«Det er stilt de samme spørsmålene igjen, bare at det er forskjellige setninger» - En avhandling om elevers oppfatninger av to tilnærminger til skjønnlitteraturundervisning på mellomtrinnet
Winnje, Vilde Marie (Master thesis, 2022)I denne avhandlingen kan du lese om hvordan ni elever fra en 6. klasse oppfatter to ulike undervisningsmetoder som ble tatt i bruk i undervisning om skjønnlitteratur. Ved hjelp av intervensjon, observasjon og intervju har ... -
Et elevperspektiv på karakterfritt semester i skriveopplæringen i norskfaget
Hoff, Anne Mathilde Solsdatter (Master thesis, 2021)Dagens vurderingspraksis med tallkarakterer har lenge skapt debatt. Noen mener karakterer er positivt og kan bidra til motivasjon ved større konkurranse, mens andre mener det kan virke negativt for læring ved at det bidrar ... -
Hva slags arbeid med argumentasjon legger oppgaveformuleringene opp til? En kvalitativ innholdsanalyse av to lærebøker på ungdomstrinnet
Gustavsen, Mina Ødemark (Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan oppgaveformuleringene i to læreverk på ungdomstrinnet legger opp til arbeidet med argumenterende skriving. Med innføringen av Kunnskapsløftet LK20 har med innførelsen ... -
Hvilken plass har prosessorientert skriving i norskfaget i dag? Mulighetene oppgavene i de nye lærebøkene for ungdomstrinnet i norskfaget etter kunnskapsløftet 2020 legger opp til
Haugen, Andreas Vik (Master thesis, 2021)Denne studien undersøker hvordan og i hvilken grad de fire nye lærebøkene i norsk for ungdomstrinnet legger opp til prosessorientert skriving. Totalt har jeg gjennom denne studien analysert 1438 oppgaver, som er fordelt ... -
I overgangen mellom første og andre leseopplæring - En avhandling om femtetrinnelevers holdning til lesing og mestringsforventning i møte med nye tekster
Bakke, Silje (Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å øke kunnskapen om lesing i femteklasse og overgangen mellom første og andre leseopplæringen: Hva er femteklasseelevers holdninger til lesing, og hvilke forventninger har de til mestring ved ... -
Kan bionic reading bidra til økt prestasjon i leseforståelse hos sjette-trinns elever?
Egeberg, Håvard Riegels (Master thesis, 2023)Denne studien undersøker om bionic reading kan gi sjette-trinns elever bedre prestasjon i leseforståelse. Tidligere studier har vist at formatering av tekst for å gi barn og unge voksne bedre leseforståelse har vært ... -
Learners providing feedback on teaching: Pre-service teachers’ perceptions of a teacher assessment arrangement
Eriksen, Harald; Lejonberg, Eli; Tschannen-Moran, Megan; Christophersen, Knut-Andreas; Elstad, Eyvind (Scandinavian Journal of Educational Research;, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-02)Teaching practice periods are intended to prepare pre-service teachers for their professional lives as teachers. With this in mind, we have developed a tool for gathering feedback from learners taught by teachers-in-training ... -
Legitimering av skjønnlitteraturen i norskfaget - En systematisk litteraturgjennomgang om valg av tekster og skjønnlitteraturens plass i norskfaget etter innføringen av LK06
Kristoffersen, Isabel (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke valg av tekster og lesing av skjønnlitteratur i norskfaget. Problemstillingen min er: Hvordan blir valg av tekster og lesing av skjønnlitteratur legitimert i norskfaget i ... -
Læringsfremmende vurdering i to norskkollegier
Eriksen, Harald (Norskkæraren;3-2018, 42. årgang, Journal article; Peer reviewed, 2018)I mer enn ti år har norske myndigheter satset på utvikling av en læringsfremmende vurderingspraksis i skolen. Kjernepunkter i denne satsingen er å fremme bruk av vurderingskriterier og læringsfremmende tilbakemeldinger, ... -
"Men til og med en kråke gjør et svalestup iblant". En komparativ studie av elevers faglige utbytte knyttet til tekstkompetanse og motivasjon for skriving ved bruk av skriverammer
Johansen, Esther Marie (Master thesis, 2022)I den norske læreplanen står skriving sentralt som en måte å kunne tilegne seg kunnskap på. Det har historisk sett vært norskfaget som har ansvaret for å trene opp skrivemusklene til elevene og gjøre dem tekstkyndige, men ... -
"Styrken i tilbakemeldinger". En kvalitativ studie av hvordan fire elever bruker tilbakemeldinger til å endre utkast.
Midtbøen, Sondre (Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan elever bruker tilbakemeldinger til å endre tekst Dette har jeg gjort i forankring av Opplæringslova §3-1 som sier: Elevar (…) har rett til vurdering. Retten til vurdering ...