Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Eri, Thomas"
-
A multilingual book café at the school library: Contradictions between literacy discourses
Eri, Thomas (Peer reviewed; Chapter, 2017) -
Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning
Eri, Thomas; Aas, Marit (Aksjonsforskning i Norge; Volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster, Chapter; Peer reviewed, 2020-12-23)I dette kapitlet presenterer og diskuterer vi hvordan kulturhistorisk aktivitetsteori kan fungere som tenkeredskap i aksjonsforskningsprosjekter. Nærmere bestemt så undersøker vi hvordan introduksjon av sentrale prinsipper ... -
The best way to conduct intervention research: methodological considerations
Eri, Thomas (Quality and quantity;, Journal article; Peer reviewed, 2012-01-13)This article is a theoretical contribution to the debate about which qualitative interventionmethodology is best suited to building stronger partnerships between researchers and practitioners in educational research. In ... -
Casebasert dialogseminar - Studentkultur, læring og danning i grunnskolelærerutdanninga
Michelet, Simon; Eri, Thomas (Journal article; Peer reviewed, 2016-03)Studien undersøker hvordan lærerstudenter erfarer betydningen av casebaserte dialogseminar for egen læring. Data er kvalitative forskningsintervjuer med studenter i lys av videoopptak fra seminarene. Resultatene viser ... -
The challenge of sustaining change: contradictions within the development of teacher and librarian collaboration
Eri, Thomas; Pihl, Joron (Educational Action Research;, Journal article; Peer reviewed, 2016-02-26)Teacher and librarian collaboration has relatively low priority in schools and in educational research. This is a paradox, as teachers and librarians share a common social and educational mandate of literacy education. The ... -
Hegemoni og motstand i den sudanske grunnskolen : sør-sudanske læreres erfaringer fra Khartoum
Eri, Thomas (Master thesis, 2003)General Omar Hassan Ahmad al-Bashir, president i Sudan og leder for det styrende partiet National Congress (NC), innførte i 1990 omfattende utdanningsreformer i Sudan. Utdanning på alle nivåer skulle nå være dominert av ... -
«Hvor går vi nå?» En intervjustudie av rektorer og lærere om utviklingsprosesser knyttet til kritisk tenking og dybdelæring i overordnet del av læreplanverket Fagfornyelsen 2020.
Halvorsrud-Munoz, Merete (Master thesis, 2020)Denne studien handler om lokale skoleutviklingsprosesser i tilknytning til implementering av en ny læreplan, fagfornyelsen 2020. Det politiske målet med implementering av en ny læreplan i skolen, er at de nye reformideene ... -
Intervjustudie av lærere på ungdomstrinnet. Med Indre Motivasjon som Mål
Sandberg, Kimberley Quilario (Master thesis, 2018)Bakgrunn Flere avisartikler, leserinnlegg og ulike typer forskningsresultater viser at en stor andel ungdomsskoleelever opplever angst og stress overfor skolearbeid. Dette skaper en bekymring hos flere lærere. Mål Målet ... -
"Kartlegging av tallforståelse i et organisatorisk perspektiv." En kvalitativ intervjustudie om "Alle teller!"
Gangnes, Renate Posaasen (Master thesis, 2021)Dette er en kvalitativ intervjustudie med to skoleeiere og seks lærere som tar utgangspunkt i kartleggingsverktøyet «Alle teller!». Kartlegging i skolen har et forholdsvis stort fokus i media og i forskning, men faglige ... -
Kritisk tenkning i norskfaget: En kvalitativ studie av norsklæreres oppfatninger av kritisk tenkning, og deres muligheter til å realisere fagfornyelsens intensjoner
Nyborg, Kristina Øien (Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er nedfelt i opplæringsloven og fagfornyelsen (Opplæringslova, 1998, § 1-1; Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 6). Sosiale medier, fake news og den massive informasjonsflyten bidrar til at mennesker trenger ... -
Utvikling av lærende profesjonsfellesskap i barneskolen: Et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på dybdelæring i begynneropplæringen
Theiste, Monika van Pelt (Master thesis, 2021)Temaet for denne oppgaven er forskning og utviklingsarbeid i skolen. Studien setter søkelys på hvordan aksjonsforskning kan fremme det lærende profesjonsfellesskapet gjennom arbeid med et pedagogisk begrep. Problemstillingen ... -
Voksne minoritetsspråklige : lesing og skriving i et livslangt løp
Hagem, Birgit (Master thesis, 2011)The focus and topic for this master thesis is aimed at exploring the challenges that adults who enter Norway as illiterates, meet when learning to read and write in a second language. The project also sets out to examine ...