• Byttemedisin? Nei, takk. En kvalitativ studie av byttenekt i legemiddelforbruket. 

      Torp, Ida Helene Dahl (Rapport;1-2020, Research report, 2020)
      I denne rapporten undersøker jeg hvorfor noen ikke ønsker å bytte til generiske legemidler når forespurt dette på apoteket ved henting av reseptpliktige medisiner. De kvalitative intervjuene studeres fra et praksisteoretisk ...
    • Dagligvareportalen og kvalitet 

      Alfnes, Frode; Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport 4-2015, Rapport, 2015)
      Matkjedeutvalget (NOU 2011:4) anbefalte at det ble utviklet et verktøy som ville gjøre det lettere for forbrukerne å sjekke vareutvalg og -kvalitet og for å kunne sammenlikne priser. I forbindelse med utviklingsarbeidet ...
    • Digital Ecosystems as a Unit of Scientific Analysis. A Sociological Investigation 

      Bygstad, Bendik; Dulsrud, Arne (Proceedings of the Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS);, Journal article; Peer reviewed, 2020-01-07)
      The growth of digital ecosystems such as Google, Apple and Uber has led to radical changes in economic activity, work and consumption. It has also challenged established economic, social and organization theory, which has ...
    • Fornuftig og forført. En forbruksstudie av Black Friday i Norge 

      Dulsrud, Arne; Schjøll, Alexander (Rapport;10-2019, Research report, 2019)
      Ved hjelp av representativ spørreundersøkelse blant nordmenn utført like etter Black Friday i 2018 finner vi at 36 % handlet denne dagen. Median beløp man handlet for var 1 835 kr. Det er primært de unge som handlet. Kvinner ...
    • Institusjonelle betingelser for matvaresikkerhet blant husholdninger i India 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Kjærnes, Unni; Dulsrud, Arne (Prosjektnotat 3-2015, Notat, 2015)
      Dette notatet er skrevet som en del av prosjektet Matvaresikkerhet i India: samspillet mellom klimaendringer, økonomi, politikk og handel. Et viktig mål med dette prosjektet er å identifisere sårbare grupper gjennom ...
    • Kampen om lokalene 

      Jacobsen, Eivind; Dulsrud, Arne; Beckstrøm, Jan Roar (Rapport 10-1998, Rapport, 1998)
      I denne rapporten har vi sett på markedet for kjøp og leie av dagligvarerelaterte lokaler, med det for øye å se etter mekanismer av betydning for slike vertikale bindinger og etableringshindringer. Vi har fokusert på kampen ...
    • Kartlegging av utviklingen i butikkstruktur, dagligvareutvalg og dagligvarepriser 

      Alfnes, Frode; Schjøll, Alexander; Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport;5, Research report, 2019-07-11)
      Denne utredningen ser på utviklingen i butikkstruktur, vareutvalg og priser i norsk dagligvare. Den er skrevet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. Utgangspunktet er en delrapport om vareutvalg i norske og ...
    • Merkestrategier for kjøtt i Europa 

      Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport 7-2007, Rapport, 2007)
      Hovedhensikten med rapporten er å gi en oversikt over dominerende merkestrategier for kjøtt i utvalgte europeiske land (England, Sverige, Danmark og Frankrike) med henblikk hva slags informasjon som formidles og på hvilken ...
    • Når stordata blir Big Business 

      Dulsrud, Arne; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 10-2017, Rapport, 2017)
      Hovedmålet med rapporten er å undersøke utvalgte norske kommersielle aktørers innsamling og utnyttelse av forbrukerdata og personopplysninger samt å gi en status for kommersiell utnyttelse av slike data i ulike sektorer. ...
    • Prissammenligning av handlekurv mellom Lidl og andre norske lavpriskjeder 

      Dulsrud, Arne; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 14-2004, Rapport, 2004)
      Nummer: 14-2004 Tilknyttede prosjekter Prismålinger
    • Prissammenligning av handlekurv mellom Lidl og andre norske lavpriskjeder 

      Dulsrud, Arne; randil (Oppdragsrapport 14-2004, Rapport, 2004)
      Nummer: 14-2004 Tilknyttede prosjekter Prismålinger
    • Sammenligning av priser mellom Norge og Sverige på enkelte merkevarer 

      Dulsrud, Arne; Lavik, Randi (Prosjektnotat 1-2003, Notat, 2003)
      Gjennomsnittlig er prisene på 24 merkevarer 21 prosent lavere i Sverige enn i Norge. De fles-te merkevarene er internasjonale merkevarer. Produkter som er mer enn 25 prosent billigere i Sverige enn i Norge er enkelte ...
    • Sammenligning av priser mellom Norge og Sverige på enkelte merkevarer 

      Dulsrud, Arne; randil (Prosjektnotat 1-2003, Notat, 2003)
      Gjennomsnittlig er prisene på 24 merkevarer 21 prosent lavere i Sverige enn i Norge. De fles-te merkevarene er internasjonale merkevarer. Produkter som er mer enn 25 prosent billigere i Sverige enn i Norge er enkelte ...
    • Strømkunder på vandring 

      Alfnes, Frode; Dulsrud, Arne (Fagrapport 4-2015, Rapport, 2015)
      Nummer: Fagrapport nr. 4-2015
    • Tillit og sårbarhet på nett. Forbrukernes praksiser og vurderinger etter innføringen av den nye personvernforordningen (GDPR) i Norge 2018 

      Berg, Lisbet; Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport;9-2018, Research report, 2018)
      De fleste har et passivt, ikke-refleksivt forhold til den nye personvernloven (GDPR). Det er stor forskjell i tillit til hvorvidt ulike nettaktører behandler persondata på en god måte. Høyest tillit har Altinn, banker og ...
    • Tillit og transaksjoner 

      Dulsrud, Arne (Fagrapport 2-2002, Rapport, 2002)
      Nummer: 2-2002 Tema for rapporten er tillitens betydning i økonomiske transaksjoner, belyst gjennom studiet av kontrakts-relasjoner i eksporten av hvitfiskprodukter. Materialet studien bygger på er kvalitativt, og ...
    • Tillit og transaksjoner 

      Dulsrud, Arne (Fagrapport 2-2002, Rapport, 2002)
      Nummer: 2-2002 Tema for rapporten er tillitens betydning i økonomiske transaksjoner, belyst gjennom studiet av kontrakts-relasjoner i eksporten av hvitfiskprodukter. Materialet studien bygger på er kvalitativt, og ...
    • Vareutvalg av mat og drikke i norske dagligvarebutikker 

      Dulsrud, Arne; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport 7-2016, Rapport, 2016)
      På oppdrag fra Forbrukerrådet har Forbruksforskningsinstituttet SIFO presentert og oppdatert nye tall knyttet til utviklingen av vareutvalget av mat og drikke i norske dagligvarebutikker – herunder sammenligning med Sverige.