Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Dæhlen, Marianne"
Now showing items 1-20 of 32
-
Barnevern i møte med mangfold. Evaluering av en kommunikasjonskampanje
Falck-Eriksen, Asgeir; Dæhlen, Marianne (Kort Oppsummert;2/2019, Working paper, 2019)I 2018 ble det gjennomført en kommunikasjonskampanje om norsk barnevern. Kampanjen var rettet mot tre språkgrupper i Norge: polsk, somali og engelsk. Kampanjen ble gjennomført i regi av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet ... -
Betydningen av opphold i fosterhjem for livet som voksen - en kunnskapsoversikt
Dæhlen, Marianne (Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen utforsker hvilke reaksjoner, støttende og ikke støttende, utsatte for seksuelle overgrep får fra sitt uformelle nettverk etter at de har vært utsatt for et overgrep. Positiv støtte bidrar til at de utsatte ... -
Change in job values during education
Dæhlen, Marianne (;nr. 3, Working paper, 2004)Previous research has suggested that preferences for work or job values are important in explaining occupational positions. However, these findings show rather conflicting results, indicating that job values emerge in ... -
Child welfare clients and educational transitions
Dæhlen, Marianne (Child & Family Social Work;, Journal article; Peer reviewed, 2015-06-19)Despite long-standing knowledge about child welfare clients' educational disadvantage, we know less about the individuals' progress through the educational system. Based on Norwegian data, this study examined educational ... -
Child welfare clients and school satisfaction
Dæhlen, Marianne (European Journal of Social Work;2014, Journal article; Peer reviewed, 2014-07-10)Despite long-standing knowledge about child welfare clients’ poor educational outcomes, we know less about these vulnerable young people’s situation in school. This article addresses school satisfaction among upper secondary ... -
Child welfare clients first step away from higher education. The influence of school performances, educational aspirations and background factors on choosing the vocational track after compulsory school
Dæhlen, Marianne (Nordic Social Work Research;4(1), Journal article; Peer reviewed, 2013-04-03)This article addresses the concern that the educational attainment of child welfare clients (CWCs) is generally poor. Dra wing upon previous research showing that former CWCs lack higher education, this study argues ... -
Completion in vocational and academic upper secondary school: The importance of school motivation, self-efficacy, and individual characteristics
Dæhlen, Marianne (Journal article; Peer reviewed, 2017)A vast amount of research is devoted to identifying factors that predict early school leaving. However, there is no simple explanation because the results show that young people leave education prematurely for various ... -
Early school leaving in the care population - Differences by county of origin
Dæhlen, Marianne; Rugkåsa, Marianne (Child & Family Social Work;Volume 23, Issue 4 - November 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-05-11)In many Western countries, children in immigrant families are considered at increased risk of experiencing social problems and marginalisation and are often overrepresented in the care population. How these children ... -
Ett år med arbeidslivsfaget
Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen; Smette, Ingrid; Dæhlen, Marianne; Haakestad, Hedda (NOVA Rapport 1/12, Report, 2012)A new practical subject – Arbeidslivsfaget ("working life course")– was introduced as an option for a selected number of lower secondary schools in 2009 and 2010. It is a practical oriented course where students are to ... -
Ett år med arbeidslivsfaget
Bakken, Anders; Sletten, Mira Aaboen; Smette, Ingrid; Dæhlen, Marianne; Haakestad, Hedda (NOVA Rapport 1/12, Research report, 2012)Denne rapporten er den andre i evalueringen av Arbeidslivsfaget – et forsøksfag innført på ungdomstrinnet som et alternativ til å lære seg fremmedspråk. I denne andre underveisrapporten undersøker vi hvordan elevene og ... -
Forsøk med arbeidslivsfag på ungdomstrinnet
Bakken, Anders; Smette, Ingrid; Dæhlen, Marianne (NOVA Rapport 11/13, Report, 2013)Dette er sluttrapporten fra en evaluering av et treårig forsøkmed et praktisk fag i ungdomstrinnet - arbeidslivsfaget. Fagetskal være et alternativ til fremmedspråk og har vært innført som ettav flere tiltak for å gjøre ... -
Forsøk med arbeidslivsfag på ungdomstrinnet
Bakken, Anders; Smette, Ingrid; Dæhlen, Marianne (NOVA Rapport 11/13, Report, 2013)Since autumn 2009 a new subject – «arbeidslivsfag» – has been implemented as an experiment in 133 selected lower secondary schools. The intension has been to develop a practical subject, as an alternative to students who ... -
Fullføring på bygg- og anleggsteknikk. En sammenlikning av unge gutter med og uten hjelp fra barnevernet
Dæhlen, Marianne (Journal article; Peer reviewed, 2017)745 gutter med barnevernserfaring begynte på bygg- og anleggsteknikk høsten 2006. Fem år etter hadde kun 171 oppnådd yrkes- eller studiekompetanse. I artikkelen undersøkes det om økt utenlandsk arbeidskraft i bygg- og ... -
Med hjelp fra barnevernet. En registerstudie av skolegang, tiltak og meldinger
Dæhlen, Marianne; Løvgren, Mette; Madsen, Christian (NOVA Notat 3/17, Notat, 2017)Barnevernets oppgave er å sikre barn og unges oppvekstsvilkår. Da er det viktig at barnevernet når dem som trenger hjelp og legger til rette for et godt liv. Notatet sammenfatter resultater fra artikler om slike tema. ... -
Med hjelp fra barnevernet. En registerstudie av skolegang, tiltak og meldinger
Dæhlen, Marianne; Løvgren, Mette; Madsen, Christian (NOVA Notat 3/17, Notat, 2017)Barnevernets oppgave er å sikre barn og unges oppvekstsvilkår. Da er det viktig at barnevernet når dem som trenger hjelp og legger til rette for et godt liv. Notatet sammenfatter resultater fra artikler om slike tema. ... -
Nurses’ Job Values in the Transition from School to Work
Dæhlen, Marianne (;nr. 11, Working paper, 2005)Traditionally, nurses’ motivation for work has been characterized as altruistic, with a deep concern to help other people. Although studies show that altruistic values are still important among nurses and nursing students, ... -
School enrolment following multisystemic treatment: A register-based examination among youth with severe behavioural problems
Dæhlen, Marianne; Madsen, Christian (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016-08)This article addresses the ongoing debate about the effectiveness of multisystemic treatment (MST) by examin ing school enrolment at age 18 among youths who have received MST. The analyses are ... -
School performance and completion of upper secondary school in the child welfare population in Norway
Dæhlen, Marianne (Nordic Social Work Research;(5)3, Journal article; Peer reviewed, 2015-05-26)A vast amount of research has shown a persistent educational disadvantage in the child welfare population. Studies have argued that the less successful educational progression of child welfare clients is due to poor school ... -
Sikrer gode karakterer fullføring? Videregående opplæring blant jenter med hjelp fra barnevernet
Dæhlen, Marianne (Tidsskrift for velferdsforskning;Årgang 21, nr. 2-2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-06-26)Nesten 1200 jenter med hjelp fra barnevernet begynte på helse- og oppvekstfag høsten 2006. Fem år etter hadde mindre enn 350 av dem fullført utdanningen. I artikkelen undersøkes fullføringsforskjeller innad i barnevernsp ... -
Sosiale relasjoner i ungdomstida. Identifisering og beskrivelse av ungdom med svake relasjoner til foreldre, skole og venner
Andersen, Patrick Lie; Dæhlen, Marianne (NOVA Rapport 8/17, Report, 2017)Foreldre, venner og skole utgjør sentrale rammer rundt dagens ungdomsliv. Mye forskning viser at det store flertallet av norske tenåringer har det bra på alle disse arenaene. Samtidig vet vi at noen ungdommer ikke er like ...