• Sosiale relasjoner i ungdomstida. Identifisering og beskrivelse av ungdom med svake relasjoner til foreldre, skole og venner 

      Andersen, Patrick Lie; Dæhlen, Marianne (NOVA Rapport 8/17, Report, 2017)
      In Norway, the majority of children and youth experience good living conditions. A considerable amount of research has shown that the today’s youth have good relationships with their parents, that they enjoy school and ...
    • "Det tenner en gnist". Evaluering av valgfagene på ungdomstrinnet 

      Dæhlen, Marianne; Eriksen, Ingunn Marie (NOVA Rapport 2/15, Report, 2015)
      Norske myndigheter har de senere årene satt i verk flere satsinger i grunnopplæringen som skal bidra til å løse problemet med det man oppfatter som mange elevers manglende skolemotivasjon. Praksis og variasjon har vært ...
    • "Det tenner en gnist". Evaluering av valgfagene på ungdomstrinnet 

      Dæhlen, Marianne; Eriksen, Ingunn Marie (NOVA Rapport 2/15, Report, 2015)
      In 2012, elective subjects were reinstated in Norwegian lower secondary school in an effort to make lower secondary school more motivational, practical and varied for the pupils. NOVA has assessed whether the reinstatement ...
    • Transition from school-based training in VET 

      Dæhlen, Marianne (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2017)
      Purpose – This paper assesses the drop-out rate among disadvantaged students within vocational education and training. The purpose of this paper is to examine the probability of dropping out after school-based training ...
    • Ung i Bydel Grorud. En analyse av Grorud-ungdoms levekår i 2015 

      Andersen, Patrick Lie; Dæhlen, Marianne (NOVA Rapport 10/16, Report, 2016)
      Rapporten er en analyse av Grorud-ungdommenes levekår. Den tar for seg skole-, fritids- og familiesituasjonen, med særlig fokus på: 1) trivsel, fornøydhet og trygghet, 2) problem- og risikoatferd, 3) rusmiddelbruk og 4) ...
    • Ung i Bydel Grorud. En analyse av Grorud-ungdoms levekår i 2015 

      Andersen, Patrick Lie; Dæhlen, Marianne (NOVA Rapport 10/16, Report, 2016)
      This report “Young in Grorud District” presents an analysis of the living conditions among adolescents in the Grorud District of Oslo. The data is derived from the larger Young in Oslo 2015 survey. Grorud District, situated ...
    • Ungdomskoleelevers meninger om skolemotivasjon 

      Smette, Ingrid; Dæhlen, Marianne (NOVA Rapport 4/11, Report, 2011)
      Hva mener ungdomsskoleelever motiverer til innsats på skolen? I denne rapporten undersøker vi hvordan elever knytter egen skolemotivasjon og skoleinnsats til ulike sider ved skolehverdagen. Vi viser hvordan ulike elever ...
    • Ungdomskoleelevers meninger om skolemotivasjon 

      Smette, Ingrid; Dæhlen, Marianne (NOVA Rapport 4/11, Report, 2011)
      This report investigates what pupils in the 9th grade believe affect their school motivation and effort at school. The background of this study is a concern that many pupils, both high and low achievers, are unable to ...
    • Valgmuligheter i ungdomsskolen 

      Bakken, Anders; Dæhlen, Marianne (NOVA Rapport 6/11, Report, 2011)
      På ungdomsskolen kan elever velge fordypning i norsk, engelsk eller samisk som et alternativ til et nytt fremmedspråk. Skoleåret 2010/11 har elever på enkelte skoler også muligheten til å velge et praktisk fag, kalt ...
    • Valgmuligheter i ungdomsskolen 

      Bakken, Anders; Dæhlen, Marianne (NOVA Rapport 6/11, Report, 2011)
      In Norway optional subjects in lower secondary school are limited. With the latest reform in the 10-year compulsory school The Knowledge Promotion Reform implemented in 2006, available choices for pupils in lower secondary ...
    • Voksne i grunnskole og videregående opplæring 

      Dæhlen, Marianne; Danielsen, Kirsten; Strandbu, Åse; Seippel, Ørnulf (NOVA Rapport 7/13, Report, 2013)
      I Norge har alle voksne, som har behov for opplæring for å få grunnskolevitnemål, en lovfestet rett til slik opplæring. Voksne harogså rett til videregående opplæring dersom en ikke har fått dette tidligere. Første del av ...
    • Voksne i grunnskole og videregående opplæring 

      Dæhlen, Marianne; Danielsen, Kirsten; Strandbu, Åse; Seippel, Ørnulf (NOVA Rapport 7/13, Report, 2013)
      In Norway, adults who need primary and lower secondary education have a statutory right to such education. Adults also have a statutory right to upper secondary education. This applies to adults who have not already completed ...