Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Bøyum, Idunn"
Now showing items 1-12 of 12
-
Bibliotekaren som rettleiar: Kompetanseutvikling og erfaringsdeling i eit akademisk bibliotek
Bøyum, Idunn; Byström, Katriina (Skriftserien;, Chapter; Peer reviewed, 2020-12-15)Kontinuerleg læring og kompetanseutvikling er naudsynt for dei fleste profesjonar. Bibliotektilsette er ikkje noko unnatak, og frå 90-talet har forsking innan bibliotek- og informasjonsfag retta merksemda mot læring og ... -
Bibliotekarer blir ved sin lest
Bøyum, Idunn; Dahl, Tor Arne; Pharo, Nils (Samle, formidle, dele: 75 år med bibliotekarutdanning;, Peer reviewed; Chapter, 2015-12)Vi presenterer en studie av bachelorstudenter i bibliotek- og informasjonsvitenskap uteksaminert i perioden 2011-2014. 188 kandidater har svart på undersøkelsen. Vi har blant annet undersøkt arbeidsmarkedet for kandidatene, ... -
«Et helt nytt ‘mindset’? : Informasjonskompetanse og tverrfaglighet i bibliotekenes undervisningsoppdrag
Bøyum, Idunn; Gullbekk, Eystein; Byström, Katriina (Chapter; Peer reviewed, 2017) -
The information practices of business PhD students
Bøyum, Idunn; Aabø, Svanhild (New Library World;116(3/4), Journal article; Peer reviewed, 2015)Purpose – The purpose of this paper was to investigate how PhD students discover, choose and use information and literature for their research. Design/methodology/approach – Eight PhD students at the Norwegian Business ... -
Interdisciplinarity and information literacy: Librarians' competencies in emerging settings of higher education
Gullbekk, Eystein; Bøyum, Idunn; Byström, Katriina (Journal article; Peer reviewed, 2015)Our aim with this conceptual analysis is to demonstrate possible expectations put on librarians who are engaged in interdisciplinary courses in higher education programs. We do so by relating views on interdisciplinarity ... -
Is the reference desk used for reference interviews
Bøyum, Idunn; Byström, Katriina; Pharo, Nils (Reference Services Review;Volume 49, Issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-08)Purpose – The purpose of this study is to investigate why users turn to the university library’s reference desk and whether librarians make use of the opportunity to conduct reference interviews to disclose any unexpressed ... -
Kan jeg stole på dette? - En kvantitativ undersøkelse av bachelorstudenters kildevurdering
Jenssen, Maria Lefdal (Bachelor thesis, 2017)Vi lever i dag i et informasjonssamfunn der tilgangen til informasjon er stor og ubegrenset. Vi får informasjon gjennom ulike kanaler, og informasjonen har ulike hensikter enten det er å informere oss eller å påvirke oss. ... -
Kva rolle har bibliotekaren og bibliotekets informasjonsressursar for ph.d.-kandidatar og deira forskingsprosess?
Bøyum, Idunn (Master thesis, 2012)Målet med dette prosjektet er å identifisere kva bibliotektenester og informasjonsressursar ph.d-kandidatar bruker og har behov for. Doktorgradskandidatar har høg motivasjon for læring og lever opp til forventninga om ... -
Samfunnsoppdrag under press Erfaringer og vurderinger i norske bibliotek under Covid-19
Evjen, Sunniva; Colbjørnsen, Terje; Bøyum, Idunn; Tallerås, Kim; Olsen, Heidi Kristin (Nordic Journal of Library and Information Studies;Vol. 2, No. 1, 2021, Academic article, 2021-06-15)As the Covid-19 pandemic hit the world and Norway in 2020, libraries were among the institutions that were impacted. The social mission of libraries to stay open and offer services, cultural experiences and reliable ... -
Trygge eller usikre? - En undersøkelse av universitets- og høgskolebibliotekarers vurdering av sin undervisningskompetanse
Hellekjær, Anne-Inger (Bachelor thesis, 2017)I det jeg mener er den første norske studien på dette området undersøker jeg hva slags kompetanse de undervisende bibliotekarene ved universiteter og høgskoler har, og hvordan undervisningen generelt, samt undervisning og ... -
Valget av bibliotekarstudiet - basert på introverte eller ekstroverte verdier?
Gundhus, Mathias (Bachelor thesis, 2017)Denne studien undersøker hvordan bibliotekarstudenter ved Høgskolen i Oslo og Akershus identifiserte sine personlige egenskaper med bibliotekaryrket før de begynte på studiet, og hvorvidt de har justert synet på deres ... -
Which Formal and Informal Structures Constrain and Enable Collaboration Between School Libraries and Teachers?
Bøyum, Idunn (Peer reviewed; Journal article, 2023)Collaboration between teachers and librarians is necessary to fulfil the intention of the regulations of the Norwegian Education Act. In-depth semi-structured interviews with 12 school librarians in upper secondary school ...