Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Aksland, Charlotte"
Now showing items 1-13 of 13
-
5th–10th-Grade In-service Teachers’ Pedagogical Content Knowledge (PCK) for Sustainable Development in Outdoor Environment
Aksland, Charlotte; Rundgren, Shu-Nu Chang (Journal of Adventure Education and Outdoor Learning;Published online: 27 Nov 2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-27)Teachers’ experiences and attitudes play a critical role in outdoor education. In this study, we aim to explore how 5th–10th-grade (10–15 years-old students) teachers use the natural environment in their teaching practices, ... -
Elevers handlingskompetanse innen bærekraftig utvikling: Et øyeblikksbilde
Asdøl, Eirik; Karterud, Carina R. (Master thesis, 2023)Denne studien søker å undersøke elever handlingskompetanse innen bærekraftig utvikling. Oppgaven er en kvalitativ teoridrevet innholdsanalyse av elevers samtaler. Det teoretiske rammeverket vi har benyttet oss av er Sass ... -
En kvalitativ studie om helhetlig utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) og elevers handlingskompetanse
Standal, Ellen Marie (Master thesis, 2024)Det økende behovet for bærekraftig utvikling (BU) har ført til både nasjonale og internasjonale satsninger, der utdanning spiller en viktig rolle for å oppnå en mer bærekraftig fremtid. Hensikten med denne masteroppgaven ... -
Helhetlig seksualitetsundervisning i Grunnskoleutdanningen i Naturfag
Haukedal, Helene (Master thesis, 2024)Seksualitetsundervisning er et tema som kan vekke ulike følelser i oss alle. Det vil si aspekter om kroppslig utvikling og endring, grensesetting, nytelse og identitet. Seksualitetsundervisningen i skolen har endret seg i ... -
Hva skal jenter med realfag? - En kvalitativ studie av jenters syn på naturfagets relevans
Rokstad, Kristin (Master thesis, 2018)Denne kvalitative studiens hensikt var å undersøke jenter på ungdomsskolen og hvordan de opprettholder motivasjon for å lære naturfag dersom interessen er lav. I gjennomføringen av studien ble det oppdaget at den relevansen ... -
Hvordan kan bruk av historier i undervisningen bidra til å fremme naturvitenskapelig literacy? Et eksempel på tverrfaglig undervisning etter fagfornyelsen, inspirert av storyline som undervisningsmetode
Heimstad, Thea Martine Rambjør (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av et undervisningsopplegg som er laget for å fremme naturvitenskapelige literacykompetanse. Det er et utforskende undervisningsopplegg inspirert av storyline som metode og er ... -
Norwegian science teacher educators’ views of the master’s thesis and the supervision process
Jegstad, Kirsti Marie; Eklund, Gunilla Brita Maria; Aksland, Charlotte; Mestad, Idar (Scandinavian Journal of Educational Research;, Peer reviewed; Journal article, 2024)The aim of this article is to investigate Norwegian science teacher educators’ views of the master’s thesis and the supervision process in connection with the recent change to five-year master’s programmes. Interviews with ... -
Påvirker egne erfaringer uteundervisning? En kvalitativ studie av naturfagslæreres erfaringer med naturen og uteundervisning
Solli, Vegard (Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvilke erfaringer naturfagslærere har med naturen og med uteundervisning og hvordan naturfaglærere opplever at egne erfaringer påvirker planlegging, gjennomføring og generell bruk av uteundervisning ... -
Research assignments in teacher education - Norwegian undergraduate student teachers’ experiences of the writing process
Eklund, Gunilla Brita Maria; Mestad, Idar; Aksland, Charlotte; Jegstad, Kirsti Marie (Peer reviewed; Journal article, 2022-10-17)The aim of Norway’s reformed teacher education programme is to educate research-literate teachers who are able to integrate research-based knowledge into classroom experiences. Based on this, the aim of the present study ... -
Småkryp - 2. klassingers tegninger i naturfag Crawly things – second graders drawings in science
Aksland, Charlotte (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this qualitative exploratory study, 35 drawings of crawly things and their context from 18 pupils 7-8 years old were analysed. In addition, focus group interviews with 6 of the pupils about their drawings were conducted. ... -
Spørsmål og kritisk tenkning i naturfagundervisningen
Merli, Hanne (Master thesis, 2020)I 2017 kom utdanningsdirektoratet med en ny overordnet del av fagfornyelsen, til den nye lærerplanen som skal gjelde fra 2020. Her definerer de kritisk tenkning som en av de overordnede delene som skal inn i alle fag og ... -
Uteskole i naturfag på grunnskole - En kvalitativ studie om et utvalg av læreres meninger angående bruk av uteskole i naturfag på grunnskolen
Fudge, Kristine Eltvik (Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hva et utvalg lærere mener om uteskole i naturfag på grunnskolen. Studien bidrar til å utvikle kunnskap om hvilke muligheter og utfordringer lærerne mener det er ved en slik undervisningsform i ... -
Utforskende smågruppesamtaler under praktiske kjemiforsøk på ungdomstrinnet
Herland, Marius (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet undersøker smågruppesamtaler under et praktisk utforskende kjemiforsøk på ungdomstrinnet. Oppgaven fokuserer på samtalenes kjennetegn og på hvor elevene henter begrunnelsene sine fra. Gjennom en ...