Blar i ODA Open Digital Archive på emneord "Fagfornyelsen"
Viser treff 1-19 av 19
-
Deep Learning - Deep Waters? A Study of Deep Learning in the Norwegian Middle School
(Master thesis, 2021)This thesis explores the term deep learning and its position in the Norwegian school. The term was introduced in the renewal of the curriculum in 2020 and is now a part of teachers’ classroom practice. The purpose of the ... -
Drama som læringsform i Fagfornyelsen - Om å styrke elevers dybdeforståelse av de tre tverrfaglige temaene "demokrati og medborgerskap", "folkehelse og livsmestring" og "bærekraftig utvikling".
(MEST;2020, Master thesis, 2020)This master thesis is aimed at teachers and drama educators, especially those working in primary school. I am also reaching out to Norwegian school authorities, school owners and others. The study examines how Drama as ... -
Duodji i Kunst og håndverk: En kvalitativ undersøkelse av vektleggingen av det samiske i undervisningen.
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne mastergradsavhandlingen fikk sitt opphav gjennom en kronikk skrevet av førsteamanuensis i urfolksstudier Torjer A. Olsen. Overskriften «Samane er blitt ‘dei andre’ i ein norsk samanheng. Skulen har gjort sitt for at ... -
Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 6, No.1 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-24)Dybdelæring er et sentralt begrep i fagfornyelsen og ny overordnet del av læreplanverket i Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Denne artikkelen har til hensikt å synliggjøre hva dybdelæring kan være i yrkesfaglig videregående ... -
Dybdelæring i matematikk -I dybden på elevers løsningsstrategier i multiplikasjon og divisjon
(Master thesis, 2022)I Ludvigsen-utvalgets utredninger som la grunnlaget for revideringen av Kunnskapsløftet, har begrepet dybdelæring en sentral rolle. Utredningene resulterte i fagfornyelsen LK20, og nye læreplaner i alle fag ble tatt i bruk ... -
En innholdsanalyse av demokratisyn og medborgeridealer i den danske og norske læreplanen - en kvalitativ undersøkelse
(Master thesis, 2021)Dette arbeidet inngår i forskningsprosjektet DEMOCIT. Denne avhandlingen er en kvalitativ innholdsanalyse av norske og danske læreplaner for grunnskolen. Avhandlingen tar til sikte på å analysere hvilke demokratisyn og ... -
Et aksjonsforskningsprosjekt om å legge til rette for en yrkesopplæring på vg1 design og håndverk for elever med ulike læreforutsetninger.
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Elever som starter på yrkesfag i dag, har ulike læreforutsetninger. For en del elever kan det være utfordrende og fullføre en yrkesutdannelse. Det er ulike årsaker til at man ikke fullfører, men noe av det som peker seg ... -
Fagfornyelsen - Læreres endringspraksis i naturfag etter fagfornyelsen
(Master thesis, 2022)Med innføringen av fagfornyelsen i 2020, fikk den norske skole en stor læreplanendring. Den var en videreføring av Kunnskapsløftet fra 2006, og hadde som intensjon å fornye fagene og forbedre innhold og arbeidsmåter for ... -
Folkehelse og livsmestring i et didaktisk perspektiv: En systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Med implementeringen av Fagfornyelsen (LK20) viser Utdanningsdirektoratet at elevenes fysiske og psykiske helse skal tas på alvor. I lys av en økt individualisering vurderes kompetanser knyttet til å gjøre ansvarlige ... -
Grunnskolelæreres forståelse av begrepet dybdelæring i matematikk: En fenomenografisk undersøkelse av hva grunnskolelærere legger i begrepet dybdelæring
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Introduksjon: Dybdelæring skal inn i skolen, og lærere er blitt ansvarlig for å få til dette. For å få til dybdelæring i undervisningen kreves det at elevene er aktive og involverte i sin egen læring, og at læreren legger ... -
I dypet: En undersøkelse av dybdelæring knyttet til forkunnskaper i eget skapende
(MEST;2021, Master thesis, 2021)I min masteroppgave, har jeg har undersøkt min problemstilling gjennom en undersøkelsesprosess med vekt på eget skapende arbeid og refleksjon. Problemstillingen er utarbeidet fra et ønske om å forstå forkunnskapers rolle ... -
Kompetansebegrepet. Undervisning, underveis- og sluttvurdering etter fagfornyelsen
(Working paper, 2020-05-20)Innholdet i dette notatet er basert på eksamensbesvarelser i profesjonsfag, tredje år, avsluttende eksamen i yrkesfaglærerutdanningen for restaurant-og matfag ved OsloMet. Temaet i eksamensoppgaven var «Hvilken betydning ... -
Kritisk tenkning i norskfaget: En kvalitativ studie av norsklæreres oppfatninger av kritisk tenkning, og deres muligheter til å realisere fagfornyelsens intensjoner
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er nedfelt i opplæringsloven og fagfornyelsen (Opplæringslova, 1998, § 1-1; Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 6). Sosiale medier, fake news og den massive informasjonsflyten bidrar til at mennesker trenger ... -
Kritisk tenkning i nye læreplaner: Kritisk diskursanalyse av styringsdokumenter og implikasjoner for vurdering i kunst og håndverk
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Kompetansemålene i læreplanen danner grunnlaget for elevenes underveis- og standpunktvurdering. Evne til refleksjon og kritisk tenkning er inkludert i den nye definisjonen av kompetansebegrepet. I denne avhandlingen ... -
Kritisk tenkning innenfor bærekraftig utvikling i samfunnsfag – En lærebokanalyse
(Master thesis, 2022)Denne studien søker å undersøke på hvilke måter lærebøker i samfunnsfag kan tilrettelegge for kritisk tenkning innenfor temaet bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet. Oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av tre ulike ... -
Rammefaktorer og handlingsrom: En kritisk diskursanalyse av diskusjonene i fagmiljøet og stortingspolitikken rundt rammefaktorene for kunst og håndverk i grunnskolen.
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som intensjon å analysere diskusjonene i fagmiljøet i kunst og håndverk og stortingspolitikken omkring rammefaktorer i grunnskolefaget kunst og håndverk. Utgangspunktet for temaet er fagfornyelsens ... -
Tegning for grunnskolen: Analyser av vektlegging og verdsettelse av tegning i tre læreplaner (1939 – 1997)
(MEST;2019, Master thesis, 2019)I denne masteravhandlingen står ulike vektlegginger og verdsettelser av tegning i fokus. Som grunnlag for avhandlingens undersøkelse har følgende forskningsspørsmål blitt stilt: Hva vektlegges og verdsettes innen tegning ... -
Tid til å lære, tid til å forstå: Om organisering av tid som faktor for progresjon og dybdelæring i Kunst og håndverk
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Avhandlingens problemområde tar for seg organisering av tid i skolefaget Kunst og håndverk i ungdomskolen. I lys av tidsbruk diskuteres også dybdelæring og progresjon som en påvirkelig faktor gjennom organisering av ... -
Undervisningsmetoder og utfordringer i utdanning for bærekraftig utvikling: En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres undervisningspraksis, samt utfordringer lærere opplever i utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2021)Fokuset på å oppnå en bærekraftig utvikling har økt betraktelig de siste tiårene og bærekraftig utvikling har nå blitt innført som et tverrfaglig tema i den nye læreplanen. Dermed er det interessant å undersøke hvordan ...