Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Thorsen, Kirsten Elisabeth"
-
Kapittel 9A i opplæringsloven og lærerens arbeid med læringsmiljøet - En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer med kapittel 9A
Dahle, Tobias Storruste (Master thesis, 2022)Kapittel 9A i opplæringsloven er lovverket som skal sikre elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø. Alle lærere forutsettes å være godt kjent med hvordan lovverket skal praktiseres, og de er pliktige til å handle ... -
«De klarer jo ikke å løse mattestykker hvis de gruer seg til friminutt» På hvilken måte arbeider lærere med sosial læring i klassen på mellomtrinnet? - en kvalitativ studie fire av lærere
Andersson, Emma Antonie (Master thesis, 2023)Sosial læring har fått en sentral plass i den nye læreplanen LK20, og begrepet har blitt et eget punkt under læreplanens prinsipper for læring, utvikling og danning. Skolen skal være med å bidra og støtte til elevenes ... -
LK20 - en læreplan for alle? En kvalitativ intervjustudie om sosiale ulikheter i skolen
Berntsen, Ingunn (Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å se på hvilken måte elevers sosiale bakgrunn kan påvirke deres selvstendige læringsarbeid. LK20 oppfordrer til en elevaktiv rolle, der elevene skal tilegne seg selvstendige læringsstrategier ... -
«Lærersamarbeid for læreres læring og utvikling». En kvalitativ intervjustudie om lærersamarbeid
Soldal, Helene (Master thesis, 2020)Hvordan kan lærersamarbeid bidra til læreres læring og utvikling? For å svare på problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ intervjustudie med en fenomenologisk tilnærming. Undersøkelsen tar utgangspunkt i fem ... -
Pedagogikk og elevkunnskap - det nye lærereutdanningsfaget?
Thorsen, Kirsten Elisabeth; Christensen, Hanne (Chapter; Peer reviewed, 2013)Høsten 2010 startet implementeringen av en differensiert lærerutdanning, Grunnskolelærerutdanninger, G10. De nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene(G10) krever at det nye faget pedagogikk og elevkunnskap ... -
Sosial læring på småskoletrinnet
Moe, Mari Sundvoll (Master thesis, 2022)Denne masterstudien belyser hvordan lærere ivaretar elevers sosiale læring og utvikling på småskoletrinnet. Sosial læring og utvikling har kommet inn i læreplanen (LK20) som et nytt prinsipp for læring, utvikling og danning. ... -
Student teachers`professional learning on and across learning arenas of teacher education
Raaen, Finn Daniel; Thorsen, Kirsten Elisabeth (Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 4 No. 3-4 (2020): Special Issue: Perspectives on teachers’ transdisciplinary professional competence, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-29)Teacher education is supposed to be able to offer student teachers professional learning that will enable them to deal with the academic and social needs they may be confronted with in school. This calls for teacher education ... -
Studenters møte med en FoU-basert grunnskolelærerutdanning
Thorsen, Kirsten Elisabeth; Lundberg, Pål (UNIPED;Årgang 44, nr. 3-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-09-15)Styringsdokumenter for grunnskolelærerutdanning på masternivå legger vekt på utvikling av studentenes profesjonelle FoU-kompetanse. I denne studien, som inngår i et større prosjekt om profesjonell lærerkompetanse, stiller ... -
Å lære å være lærer - En kvalitativ analyse av veiledning av nyutdannede lærere
Pettersen, Regine Tang Wa Michailoff Tendeland (Master thesis, 2023)Tema for denne oppgaven er veiledning av nyutdannede lærere. Veiledning er et at flere tiltak som støtter nye lærere, og som kan bidra til at flere nyutdannede blir værende i yrket. Dette er en studie med hvor jeg har ...